Alitalia stapt mogelijk ook uit de belangenorganisatie Association of European Airlines (AEA) wegens onvrede over de opstelling jegens golfmaatschappijen. Dit meldt Bloomberg.
Volgens Alitalia topman Silvano Cassano is er “een sterk signaal nodig en andere maatschappijen hebben dit al gedaan” Alitalia gaat de voors en tegens afwegen van uit de AEA stappen. Eerder stapten British Airways en Iberia uit de organisatie. De AEA heeft stelling genomen tegen de expansie van maatschappijen uit het Midden-Oosten en geeft vooral de zorgen aan van Air France-KLM en Lufthansa aan. Deze maatschappijen hebben marktaandeel op de lucratieve long-haul vluchten verloren aan de gulfcarriers. De AEA zegt in een verklaring zich de laatste maanden niet te hebben uitgelaten op dit punt.
Maatschappijen als Lufthansa en Air France-KLM willen een onderzoek naar de vermeende staatssteun van de gulfcarriers. Ook vinden ze dat de maatschappijen minder naar Europa mogen vliegen. IAG ziet geen kwaad in de activiteiten van de spelers uit het Midden-Oosten. IAG-ceo Willy Walsh bewondert de 3 maatschappijen juist om hun groei. Die bewondering klinkt idealistisch, maar is ook verklaarbaar doordat Qatar Airways, één van de drie carriers, een belang van een kleine tien procent heeft in IAG. Qatar topman Akbar Al Baker liet in maart weten dat aandeel te willen verhogen.
Etihad heeft sinds enkele maanden een belang van 49% in Alitalia. Zonder de investering was de maatschappij waarschijnlijk failliet gegaan. Cassano zegt ook: “helping a more liberal approach to business, better competition” en “investing a lot of money. That’s good for the marketplace.”
Als Alitalia ook uit de AEA stapt verdeelt dit de Europese traditionele maatschappij in twee kampen.