ICAO heeft geconcludeerd dat de luchtvaart in Thailand niet voldoet aan de internationale veiligheidseisen.
De International Civil Aviation Organisation (ICAO), onderdeel van de VN, heeft gerapporteerd dat er “significante veiligheidzorgen” zijn. Dit is meegedeeld aan het Thaise Department of Civil Aviation (DCA) na een audit eerder dit jaar. Als reactie heeft Japan meteen laten weten geen nieuwe vluchten uit Thailand te accepteren. Uitbreiding van Thai AirAsia X (TAAX) en NokScoot naar Japan leek hierdoor voorlopig van de baan. Er is overeengekomen de reeds geplande uitbreiding toe te staan tot 31 mei. Als er op die datum geen duidelijke verbeteringen zijn dan mag vanaf 1 juni niet meer gevlogen worden. Ook Zuid Korea kijkt naar dergelijke maatregelen.
Aanpakken
Alle Thaise maatschappijen zouden nu problemen hebben door de controle van DCA. Met name het personeel van DCA zou niet aan de standaarden voldoen. Er zijn twee commissies opgericht die de problemen moeten verhelpen. Er komen onder andere nieuwe trainingen voor het personeel en de inspecties van maatschappijen en vliegtuigen worden opgevoerd.
Voordelen legacy’s
Doorgaans hebben dergelijke maatregelen voordelen voor de traditionele maatschappijen. Low-cost carriers mogen niet uitbreiden, maar de legacy carriers voeren al jaren vluchten uit die door kunnen blijven gaan. In de Filipijnen was een vergelijkbare situatie enige jaren geleden en daar is nog steeds een kleinere markt voor de budgetmaatschappijen. De verwachting is dat JAL, ANA en Thai zullen profiteren dat TAAX en NokScoot niet de goedkopere vluchten tussen Thailand en Japan kunnen opzetten. NokScoot heeft bekend gemaakt de plannen om naar Korea te gaan vliegen in de ijskast te hebben gezet.
Te snelle groei
Thailand heeft enkele jaren geleden ingezet op snelle groei van het (voornamelijk budget) vliegverkeer. Het oude internationale vliegveld van Bangkok, Don Muang, ging dicht in 2006 ten behoeve van het nieuwe Suvarnabhumi. Een jaar later werd het heropend voor regionaal verkeer. Al snel besloot de regering om het oude vliegveld vol in te zetten voor groei, aangezien Suvarnabhumi weer erg druk werd. Door deze actie was Thailand een van de weinige landen in de regio waar ineens veel capaciteit voor vluchten was. Alle andere vliegveld zitten overvol.
Verbetering
Thailand gaat de DCA opsplitsen, er komt een aparte organisatie die de vliegvelden gaat beheren. De DCA gaat de maatschappijen controleren. Er zullen nog maanden overheen gaan voordat Thailand weer aan ICAO eisen voldoet.
Meer
Upinthesky heeft een uitgebreid dossier over de Thaise luchtvaart. Er zijn artikelen over de vliegvelden en over de low cost carriers, zowel short- als long-haul.




Uddel
MBO