
Kathmandu Airport draait weer op volle sterkte, maar de noodvluchten beperken de capaciteit.
Het grootste probleem is de beperkte parkeerruimte voor vliegtuigen. Er zijn 8 plaatsen beschikbaar. Omdat het vliegveld midden in de stad ligt, is er weinig ‘creatief parkeren’ mogelijk. Bovendien staat de apron vol met mensen die nergens anders heen kunnen. Op flightradar is goed te zien dat vliegtuigen vaak tot 90 minuten in de holding vliegen boven het zuiden van Nepal. Zodra er 1 toestel vertrokken is van het vliegveld landt er een nieuwe.
Turn Around

Een klein passagierstoestel kan op een normaal functionerend vliegveld na een ruim half uur weer weg zijn, maar door de chaos lukt dat hier niet. Dan zijn er ook nog veel noodhulp toestellen die leeggehaald moeten worden, daar gaat veel meer tijd overheen.
Extra vluchten
Maatschappijen sturen extra vluchten. Vooral Indiase en Chinese maatschappijen doen dit. Het Chinese Dragonair stuurt grote A330’s naar Kathmandu. Andere maatschappijen sturen meer kleinere 737’s. Waarom er geen grotere toestellen worden ingezet is onduidelijk. Zo heeft Air India op 3 vluchten 361 mensen opgehaald uit Kathmandu. In een grote A330 gaat dit aantal ook ongeveer.
Spicejet biedt NGO’s zitplaatsen en vrachtruimte aan op de vluchten naar Nepal. Er is een speciaal email adres waar NGO’s gebruik van kunnen maken om vliegtuigen zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
Dossier Kathmandu Airport
Meer nieuws over Tribhuvan International Airport na de aardbeving in ons dossier.