NieuwsOnderwerpVliegtuigtype & -bouwer

Monteurs waarschuwen voor te snel onderhoud

(c) Tadas1980
(c) Tadas1980

Aircraft Engineers International, de belangenorganisatie van vliegtuigmonteurs, waarschuwt dat in sommige Europese landen certificeringsregels rond het onderhoud van vliegtuigen laks worden uitgevoerd. In een brief aan de European Aviation Safety Agency (EASA) uit de organisatie haar zorgen.

De certificeringsregels zijn opgesteld door ICAO en overgenomen door de EASA. Nationale luchtvaartautoriteiten moeten zorgen dat de regels bij het onderhoud ook daadwerkelijk worden nageleefd. EASA voert op haar beurt weer audits uit bij de nationale autoriteiten om te kijken of zij hun controlerende taak goed uitvoeren.

Volgens de regels mag een toestel na een onderhoudsbeurt alleen door een gecertificeerde monteur worden goedgekeurd. Deze monteur, in het Engels een Licensed Aircraft Maintenance Engineer, moet een Certificate of Release to Service afgeven (CRS). Hiermee verklaart hij dat de kist weer veilig gebruikt kan worden.

In sommige Europese landen is een deel van de regels gewijzigd, waardoor nu wordt voorgeschreven dat de verantwoordelijke monteur niet meer hoeft te kijken hoe het werk is uitgevoerd, hij moet alleen vaststellen dat het werk is uitgevoerd. Daarna kan hij zijn handtekening zetten onder het CRS. “Dit maakt de taak van de gecertificeerde monteur tot een invuloefening, hoewel hij wel de professionele, maatschappelijke en juridische verantwoordelijkheid houdt”, stelt AEI.

De organisatie is niet te spreken over de praktijken. ‘Deze procedure is niet in overeenstemming met de regels en de geldende praktijk in de industrie. Deze procedure is zelfs in strijd met die praktijk en doet afbreuk aan de regels’, zegt secretaris Fred Bruggeman.

De praktijk waar AEI bang voor is, scheelt airlines in eerste instantie geld omdat een toestel sneller weer inzetbaar is. Maar, zo waarschuwt de organisatie, op langere termijn kan die snelheid  juist geld kosten, als blijkt dat een vliegtuig niet in orde is en ergens op locatie gerepareerd moet worden.

Met de brief wil AEI de lokale autoriteiten en de passagiers waarschuwen dat de veiligheid wat hen betreft niet gegarandeerd kan worden. ‘Ze (de autoriteiten en de passagiers, red) moeten daarentegen kijken naar de luchtvaartautoriteiten en de EASA om de regels toe te passen waar ze zich aan verbonden hebben.’

 

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button