Malaysia Airlines zet een groot deel van haar long-haul vloot te koop. Alle A380’s mogen weg, evenals vier 777-200ER’s. Ook de vrachttoestellen van vrachtpoot MASkargo worden afgestoten.
De verkoop maakt volgens Leehamnews deel uit van een herstructurering van de maatschappij. Dat heeft alles te maken met het rampjaar 2014, waarin vluchten MH370 en MH17 verloren gingen.
Sinds de ramp met MH17 rommelt het bij Malaysia. Vliegtuigen zijn minder goed gevuld en personeel vertrekt. Vorige week werd bekend dat er routes geschrapt worden. Vorig jaar zette de maatschappij al vijfduizend personeelsleden op straat. Daar komt nu dus de verkoop van de veertien vliegtuigen bij. Ongetwijfeld gaat dit ook weer banen kosten.
Met name MASkargo is het kind van de rekening. De vrachtdivisie beschikt op dit moment nog over vier A330-200F’s en twee 747-400F’s. Die zes toestellen zijn allemaal per direct te koop gezet. Naast full-freighters is er in de passagierstoestellen van Malaysia nog ruimte voor vracht, maar dat is vele malen minder dan wat een freighter meeneemt.
Goed en slecht nieuws
De aanbieding van de zes A380’s biedt Airbus de kans om te zien of er een markt is voor gebruikte A380’s. De vliegtuigbouwer gelooft dat door het gebruik van tweedehands vliegtuigen, maatschappijen zelf nieuwe toestellen gaan kopen. Na een proefperiode ‘begrijpen’ de gebruikers dat het toestel kansen voor hen creëert. In het ideaalbeeld van Airbus leidt dit dus weer tot nieuwe bestellingen, van nieuwe A380’s tegen de kostprijs. Tegelijkertijd zal het afstoten van de vier A330’s Airbus niet helpen; een maatschappij die een A330-freighter zoekt, kan zich nu ook bij Malaysia melden.
Voor Schiphol betekent het dat geruchten en vermoedens over de vraag of Malaysia ooit de 777-200ER zou vervangen voor een A380 definitief naar het rijk der fabelen kunnen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.