Kathmandu Airport draait weer op volle sterkte, maar het vliegveld kan het aantal vluchten niet aan. Normaal landen er circa 40 vluchten per dag, dat zijn er momenteel 2x zoveel. Hierdoor is het een chaos en kan noodhulp moeilijk ter plaatse komen.
Hulpverleners proberen binnen te komen, toeristen proberen juist weg te komen. In een totale chaos.
Klein

©Google Maps
Het grootste probleem is de beperkte parkeerruimte voor vliegtuigen. Er zijn 9 plaatsen beschikbaar. Omdat het vliegveld midden in de stad ligt, is er weinig ‘creatief parkeren’ mogelijk. Bovendien staat de apron vol met mensen die nergens anders heen kunnen. Op flightradar is goed te zien dat vliegtuigen vaak tot 90 minuten in de holding vliegen boven het zuiden van Nepal. Zodra er 1 toestel vertrokken is van het vliegveld landt er een nieuwe. Generaal Bikram Shah van het Nepalese leger zegt er soms zelfs hulpgoederen op de landingsbaan worden uitgeladen, omdat het vliegtuig dan nergens kan staan. Zo wordt geprobeerd de materialen zo snel mogelijk bij de mensen te krijgen. Uiteraard zorgt dit voor nog meer vertragingen.

De vele reddingsvluchten met helikopters maken het landen van vliegtuigen ook niet makkelijker. Kathmandu Airport is het enige internationale vliegveld in Nepal. De VN probeert al 2 dagen een vliegtuig vol hulpgoederen te sturen. Gisteren lukte dit niet vanwege de beperkte capaciteit. Vandaag bleek het toestel te zwaar voor het vliegveld. Nu worden de spullen in een kleiner toestel overgeladen.
Groot
Een klein passagierstoestel kan op een normaal functionerend vliegveld na een ruim half uur weer weg zijn, maar door de chaos lukt dat hier niet. Dan zijn er ook nog veel noodhulp toestellen die leeggehaald moeten worden, daar gaat veel meer tijd overheen. Enkele maatschappijen sturen grotere vliegtuigen om zo Nepal te helpen. Etihad en Qatar Airways zijn maatschappijen die dit in de eerste dagen gedaan hebben. Maatschappijen sturen extra vluchten. Vooral Indiase en Chinese maatschappijen doen dit. Het Chinese Dragonair stuurt grote A330’s naar Kathmandu. Andere maatschappijen sturen meer kleinere 737’s. Waarom er geen grotere toestellen worden ingezet is onduidelijk. Zo heeft Air India op 3 vluchten 361 mensen opgehaald uit Kathmandu. In een grote A330 gaat dit aantal ook ongeveer.
Hulpvluchten

In de eerste dagen waren er al een flink aantal hulpvluchten, waaronder ook grotere toestellen zoals een twee 747’s met medisch personeel, voorraden en een veldhospitaal. Er werden meer wide-body’s ingezet: A330 met een Chinees SAR team, LOT 787 met brandweermensen, VN 767 met hulpgoederen. Uiteraard was er ook de KDC-10 van de Nederlandse luchtmacht.
Airbus
Airbus group verzorgde een A350 testtoestel voor de Airbus Foundation voor een transport van hulpgoederen van Parijs naar Kathmandu. Aan boord waren 50 hulpverleners en 21 ton goederen zoals eten en medische spullen. Daarnaast is een aflevervlucht van een A320 voor Nepal Airlines gebruikt om nog eens 8 artsen naar Kathmandu te kijken en meer goederen. Ook Airbus Helicopters zorgt voor de nodige hulp, in dit geval helikopters die tijdelijk kunnen worden ingezet in Nepal.
[su_quote cite=”CEO Airbus”]Following the successful first ever humanitarian mission of the A350 XWB to Nepal earlier this week, I am proud that we can continue to support the Nepalese people in these difficult times. The cooperation of humedica and Nepal Airlines with Airbus and the Airbus Foundation has been very efficient. It has allowed bringing much needed medical personnel and relief goods to the Nepalese people. I sincerely thank our partners for their tireless efforts towards making this mission possible[/su_quote]
Giro 555
Vandaag is de nationale actiedag van Giro 555 voor Nepal.
Dossier Kathmandu Airport
Meer nieuws over Tribhuvan International Airport na de aardbeving in ons dossier.[su_spacer size=”50″]