Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Einde voor 737 Max 7?
Achtergrond

Einde voor 737 Max 7?

Door Redactie2 mei 2015, 12:17Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

737_Max_7_Southwest

Southwest Airlines is de grootste klant van Boeing voor de 737-700 en zuinigere opvolger 737 Max 7. Mike van de Ven van Southwest zegt nu te kijken een deel van de nog uitstaande bestelling van 20 (en 37 opties) 737-700’s om te willen zetten in grotere toestellen, de -800.

In Southwest opstelling gaan er 32 mensen meer in de -800 dan de -700. De laatste -700 werd in 2011 afgeleverd, er staan er nog 20 in bestelling en 37 opties. Southwest vliegt met 441 737-700’s, 94 737-800’s en 131 oudere types (-300 en -500).

Bestellingen

De maatschappij heeft 170 737 Max 8 (en 191 opties) besteld bij Boeing. Daarnaast zijn er 30 bestellingen voor de kleinere 737 Max 7. De focus ligt in de toekomst dus al duidelijk op de grotere versie van de Max. Het is nu de vraag of Southwest ook naar de bestellingen van de Max 7 kijkt. Als deze bestellingen ook worden omgezet zou het weleens het einde van de 737 Max 7 kunnen betekenen. Volgens gegevens van Boeing waren er op 31-12-2014 65 bestellingen voor de kleinste Max. Bijna de helft van de bestellingen zijn dus voor Southwest. Als die wegvallen is het zeer onwaarschijnlijk dat Boeing de -7 nog gaat produceren. Van de bijna 2700 737 Max bestellingen zijn er 2% voor de -7, de -8 is het populairst met 87% en de -9 heeft 11% van de orders.

Trend

In europa vliegt easyJet met veel meer A319’s dan A320’s. De A319 is vergelijkbaar met de 737-700 en de A320 met de 737-800. Ook easyJet heeft (net als Southwest) veel meer grotere toestellen besteld. In dit geval veel meer A320’s dan A319’s. De maatschappij zei bij aflevering van de 250e te kijken naar meer grotere toestellen. Ook Airbus heeft van de kleinste variant maar weinig orders binnen gesleept. De oorspronkelijke launch customer van de A319neo, Qatar, heeft zijn bestellingen al omgezet naar A320neo’s. In de planning van Airbus stond om eerst de nieuwe A320neo te leveren en dan de A319. Inmiddels in de A321neo het tweede nieuwe toestel dat geleverd zal gaan worden.

Het is nog maar de vraag of de kleine A319neo en 737 Max 7 überhaupt wel gebouwd zullen worden. Dit is een voordeel voor Bombardier die met de CS300 in dezelfde vijver vist.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing 737 MAX CS300
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Groot aantal MD-11’s aan de grond, FAA grijpt in

09/11/2025Niek de Weert

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025Niek de Weert

Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

08/11/2025Herman Mateboer
Recent

Groot aantal MD-11’s aan de grond, FAA grijpt in

09/11/2025

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025

Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

08/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?