Southwest Airlines is de grootste klant van Boeing voor de 737-700 en zuinigere opvolger 737 Max 7. Mike van de Ven van Southwest zegt nu te kijken een deel van de nog uitstaande bestelling van 20 (en 37 opties) 737-700’s om te willen zetten in grotere toestellen, de -800.
In Southwest opstelling gaan er 32 mensen meer in de -800 dan de -700. De laatste -700 werd in 2011 afgeleverd, er staan er nog 20 in bestelling en 37 opties. Southwest vliegt met 441 737-700’s, 94 737-800’s en 131 oudere types (-300 en -500).
Bestellingen
De maatschappij heeft 170 737 Max 8 (en 191 opties) besteld bij Boeing. Daarnaast zijn er 30 bestellingen voor de kleinere 737 Max 7. De focus ligt in de toekomst dus al duidelijk op de grotere versie van de Max. Het is nu de vraag of Southwest ook naar de bestellingen van de Max 7 kijkt. Als deze bestellingen ook worden omgezet zou het weleens het einde van de 737 Max 7 kunnen betekenen. Volgens gegevens van Boeing waren er op 31-12-2014 65 bestellingen voor de kleinste Max. Bijna de helft van de bestellingen zijn dus voor Southwest. Als die wegvallen is het zeer onwaarschijnlijk dat Boeing de -7 nog gaat produceren. Van de bijna 2700 737 Max bestellingen zijn er 2% voor de -7, de -8 is het populairst met 87% en de -9 heeft 11% van de orders.
Trend
In europa vliegt easyJet met veel meer A319’s dan A320’s. De A319 is vergelijkbaar met de 737-700 en de A320 met de 737-800. Ook easyJet heeft (net als Southwest) veel meer grotere toestellen besteld. In dit geval veel meer A320’s dan A319’s. De maatschappij zei bij aflevering van de 250e te kijken naar meer grotere toestellen. Ook Airbus heeft van de kleinste variant maar weinig orders binnen gesleept. De oorspronkelijke launch customer van de A319neo, Qatar, heeft zijn bestellingen al omgezet naar A320neo’s. In de planning van Airbus stond om eerst de nieuwe A320neo te leveren en dan de A319. Inmiddels in de A321neo het tweede nieuwe toestel dat geleverd zal gaan worden.
Het is nog maar de vraag of de kleine A319neo en 737 Max 7 überhaupt wel gebouwd zullen worden. Dit is een voordeel voor Bombardier die met de CS300 in dezelfde vijver vist.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!