De landingsbaan van Kathmandu Airport heeft het te zwaar te verduren. Door alle vluchten met hulpgoederen komen er 2 tot 3 keer meer vluchten per dag binnen dan normaal. De 50 jaar oude landingsbaan kan het niet aan. De aardbeving heeft de baan weerstaan maar al die vluchten blijkt teveel van het goede, er zijn scheuren in het asfalt waargenomen.
Nepal heeft nu afgekondigd dat toestellen met noodhulp zwaarder dan 196 ton niet meer mogen landen. Reguliere vluchten (die al in de planning stonden) en zwaarder dan 196 ton zijn, mogen wel nog landen. De baan wordt zoveel als mogelijk gerepareerd.
Terugkerend probleem
Sinds juni 2011 zijn er regelmatig barsten waargenomen. Sinds augustus 2013 heeft het vliegveld de maatschappijen gevraagd zoveel mogelijk met narrow body’s te komen. De afgelopen 8 dagen zijn er 300 extra vluchten met noodhulp binnengekomen.
Toestellen
We hebben een aantal leeggewichten van toestellen op een rijtje gezet.
[su_table]
Toestel | Leeggewicht | Maximum landgewicht |
A330F | 109ton | 187ton |
B777F | 144ton | 261ton |
B747-400F | 165ton | 295ton |
B747-8F | 214ton | 343ton |
B767F | 86ton | 147ton |
KDC-10 | 120ton | 183ton |
[/su_table]
Kleinere wide-body’s zoals de A330 en B767 kunnen nog wel naar Kathmandu. Groter dan dat is momenteel niet toegestaan. Ook de A330 zal redelijk leeg moeten vertrekken anders komen ze ook over 196 ton.
Dossier Kathmandu Airport
Meer nieuws over Tribhuvan International Airport na de aardbeving in ons dossier.[su_spacer size=”50″]