Malaysia Airlines is al langer in de problemen en probeert dit op te lossen door te reorganiseren en delen te verkopen. Eerder meldden we dat MASKargo wordt opgeheven en een deel van de passagiersvliegtuigen moet worden verkocht (waaronder de A380’s). Nu blijkt dat twee Maleisische provincies MASWings willen kopen.
MASWings
MASWings is een 100% dochter van Malaysia Airlines en verzorgt regionale vluchten in de provincies Sebah en Sarawak. Deze provincies zijn gelegen op het eiland Borneo. Samen vormen ze Maleisisch Borneo ten zuidoosten van het Maleisisch schiereiland. De vluchten vinden voornamelijk plaats binnen Maleisisch Borneo; er zijn slechts twee bestemmingen vlak over de grens in het Indonesische deel van Borneo.
Koop
Sabah en Sarawak willen al langer dat er meer vluchten komen op verdere bestemmingen. Malaysia Airlines en AirAsia hebben het geprobeerd, maar trokken zich weer terug. De provincies zeggen het nu zelf te willen regelen door MASWings te kopen. In 2013 was er ook sprake van een koop, maar die ging uiteindelijk niet door. Nu het geprivatiseerde Malaisia Airlines delen wil verkopen om te overleven zien de provincies weer een kans.
Beide provincies zouden een 50% belang moeten krijgen in de maatschappij. De minister van toerisme van Sarawak zegt er vertrouwen in te hebben dat Malaysia Airlines de dochter wil verkopen. Het aanbod wordt nu bekeken. De provincies willen vluchten uit gaan breiden naar Zuid-China, Hong Kong, Filipijnen en steden als Bangkok, Singapore en Jakarta. Als MASWings onder het bestuur van de provincies komt te staan moeten er veel meer verbindingen komen.
De provincies zien het luchtvervoer als openbaar vervoer, omdat op sommige routes geen alternatief beschikbaar is. “In Sarawak, travelling by air is not a luxury but a real necessity due to the state’s geographical size, sparse population distribution and deep interior areas which are only accessible by air”.
Vloot
Er wordt gevlogen met 10 ATR72-500’s met 64 stoelen en 5 ATR-600’s met 68 stoelen. Daarnaast gebruikt de maatschappij 6 kleine Viking Air DHC6 400 Twin Otters met 19 stoelen voor de meest afgelegen delen. Veel van deze Twin Otter bestemmingen zijn niet te bereiken over de weg.
Malaysia Airlines
Als MASWings daadwerkelijk wordt verkocht en de toestellen van MASKargo uit de vloot verdwijnen, heeft Malaysia Airlines nog één dochteronderneming over: Firefly. Dit is een soort Hop! van Malaysia Airlines. Een Full service maatschappij die zich richt op alle routes die niet de hub van Malaysia Airlines voeden. Malaysia Airlines wil zich in afgeslankte vorm op de wat kortere routes richten. De afgelopen jaren waren al veel routes naar Europa en Zuid Amerika afgestoten. Londen, Parijs en Amsterdam bleven over. Onduidelijk is wat er met deze routes gaat gebeuren. Parijs en Londen worden met de A380-vloot aangevlogen.
Dossier
Lees alles over de reorganisatie van Malaysia Airlines in ons dossier.