De Amerikaanse NTSB maakt bekend dat er in de VS 5 passagiersvliegtuigen op een verkeerd vliegveld zijn geland in twee jaar tijd.
Maatregelen
De NTSB raadt aan dat luchtverkeersleiders pas toestemming mogen geven om te landen als het vliegtuig alle in de buurt liggende vliegvelden gepasseerd is. Het gaat om vliegvelden die tot 16 km van elkaar vandaan liggen wat voor verwarring zou kunnen zorgen. Ook moeten er aanpassingen in de software komen zodat er waarschuwingen worden gegeven zodra een vliegtuig daalt in de richting van een verkeerd vliegveld. De FAA moet deze wijzigingen doorvoeren en zegt het “zeer serieus” op te nemen.
Voorvallen
Op 12 januari landde een 737 van Southwest Airlines niet op de baan van Branson Airport, maar op de zeer korte baan van Tany County Airport, ruim 10 km verderop. Waar Branson een baan heeft van 2.176 meter is die van Tany county slechts 1.139 meter. Het toestel kon met “visible tire marks” maar net tot stoppen komen aan het einde van de baan.
In november 2013 landde een 747 Dreamlifter niet op McConnell Air Force Base in Wichita, Kansas, maar op Colonel James Jabara Airport een kleine 10 km verderop. Ook hier was de baan aanzienlijk korter dan gedacht.
Andere voorvallen betroffen een US Air Force C-17 die op een 3x kortere baan landde in Florida, een United Express Saab 340 en een Beach Bonanza.
Vaker
Persbureau AP heeft uitgezocht dat alleen al in de VS de afgelopen 20 jaar tenminste 150 voorvallen waren met een landing op een verkeerd vliegveld. Hierbij zijn ook de afgebroken landingen meegenomen. Het gebeurt niet alleen in de VS. Op 18 december 2013 was er de 767 die op het piepkleine Arusha Airport landde in plaats van op het internationale vliegveld Kilimanjaro. VietJet maakte het wel heel bont; zij landden 130 km verderop.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!