In april ontzegden Japan en Zuid-Korea zes Thaise carriers, waaronder flagcarrier Thai Airways, de toegang tot hun vliegvelden, omdat de maatschappijen niet voldeden aan ICAO eisen.
De Thaise luchtvaartautoriteit DCA (Department of Civil Aviation) beloofde vervolgens met een plan te komen om te zorgen dat de maatschappijen wel aan de eisen zouden voldoen.
Van dit proces zou Japan regelmatig op de hoogte gehouden worden. Dat was voor hen reden om de sancties te versoepelen; tussen 11 april en 31 mei mogen de zes maatschappijen weer vluchten uitvoeren naar Japan.
De overeenkomst zou nu alweer weer verbroken zijn, Japan wordt niet langer op de hoogte gehouden van de vorderingen. Volgens transportminister Prajin Juntong gaat een commissie nu kijken hoe de banden tussen Japan en Thailand verbeterd kunnen worden.
Thailand ligt al langer onder vuur als het gaat om veiligheid in de luchtvaart. Eind april concludeerde ICAO dat er significante veiligheidsrisico’s zijn. Half juni komt ook de Amerikaanse FAA naar het Aziatische land, om te kijken hoe veilig de luchthavens zijn en om te checken of alle licenties wel in orde zijn. Volgend jaar zal ICAO een grondige audit uitvoeren. In Thailand zelf gaan stemmen op om de DCA te vervangen door een nieuwe autoriteit. DCA is ook eigenaar van een aantal luchthavens en ook die zouden in andere handen moeten komen.