fbpx
Opinie

Afstoten A380’s en herstructurering MAS – Commentaar

Staart_MAlaysia_MAS_777

Analyse

Malaysia Airlines is een gerenommeerde maatschappij met een 5 star rating. Na beide crashes was er een dip in de passagiersaantallen. Die zijn nog niet terug op niveau, ondanks tijdelijk lagere prijzen. De afgelopen 12 jaar zijn er 6 jaren met verlies geweest. De kosten zijn circa 20% hoger dan bij vergelijkbare maatschappijen. Dat er iets moet gebeuren met de maatschappij is dus duidelijk.

Op 5 mei kondigde de CEO een inkrimping aan. Malaysia Airlines heeft niet de vliegtuigen of de financiële middelen om een grote hub-airline te zijn of te worden. De ingezette focus op medium-haul en de wat kortere long-haul lijkt dan ook verstandig. De A330’s waarmee gevlogen wordt zijn ideaal hiervoor. De B777-200ER’s zijn al wat ouder en minder geschikt voor deze routes, het zou dan ook niet raar zijn als die versneld uitgefaseerd zullen worden. De eerste 4 lijken al weg te moeten. Het is niet heel waarschijnlijk dat de oudere toestellen aan een andere maatschappij verkocht worden, aangezien de onderdelen meer op zullen brengen.

Afstoten dochters
De vrachtluchtvaart heeft het zwaar door concurrentie en overcapaciteit. Uit cijfers van IATA blijkt dat toestellen wereldwijd maar halfvol zitten. Malaysia doet er verstandig aan MASKargo op te heffen. De twee 747’s zijn waarschijnlijk zo verkocht, voor de A330-200F’s wordt het lastiger.

De twee provincies in Oost Maleisië willen graag MASWings kopen. Malaysia Airlines heeft al enkele keren geprobeerd MASWings uit te breiden, maar dit lukte steeds niet. De maatschappij vervult vooral een openbaar vervoer functie. Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat provincies deze afzonderlijke maatschappij over zullen nemen.

A380
Malaysia Airlines heeft 6 A380’s. Dit zijn er erg weinig en er is slechts één maatschappij met minder: China Southern. Dit aantal lijkt niet te handhaven te zijn, zeker niet voor een wat kleinere maatschappij met een beperkte hub-functie. Andere maatschappijen die 6 A380’s hebben of wilden hebben, kunnen er ook lastig mee uit de voeten. Thai Airways heeft er 6 en zit ook in de problemen. Virgin Atlantic heeft er 6 besteld en zegt al langer de toestellen te willen afzeggen. Een A380 is een zeer voordelig toestel om te vliegen, maar alleen als je het vol krijgt. Daar heb je een hub-functie voor nodig, maar daar is Malaysia te klein voor. Twee A380’s verzorgen nu de dagelijkse route naar Parijs. Het lijkt erop dat hier snel mee wordt gestopt. De andere vier worden voor de tweemaal daagse route naar Londen gebruikt. Op die route is nu nog geen concurrentie, maar British Airways begint 27 mei een dagelijkse vlucht met een 777-200ER. AirAsia X wil zo snel mogelijk ook vluchten naar Londen aanbieden, waarschijnlijk in 2016. Het lijkt onwaarschijnlijk dat twee A380’s per dag dan nog vol zitten. Als er kopers voor de A380’s zijn is het verstandig ze weg te doen ook al is de jongste nog maar 2 jaar in de vloot. Zeker als KUL-LHR route moeilijker wordt, kosten de toestellen alleen maar geld.

Niet naar Europa
Na 29 mei vliegt MAS niet meer op Frankfurt. Er blijven dan nog 3 Europese bestemmingen met 4 dagelijkse vluchten over. Parijs kan blijkbaar niet uit met een A380. Ook Londen zal aan capaciteit inboeten als er concurrentie komt. Tenslotte vliegt Malaysia nog op Amsterdam (met KLM codeshare). KLM en Malaysia zitten beide in een andere alliantie, heel logisch is deze samenwerking dus ook niet. Een focus op het netwerk in Asia-Pacific lijkt voor de hand te liggen. Het zou niet gek zijn als Malaysia Airlines over enige tijd helemaal niet meer op Europa vliegt.

Concurrentie regionaal en lokaal
Malaysia Airlines zal het zwaar blijven krijgen. De Maleisische markt is overspoeld met low-cost carriers. De belangrijkste is AirAsia, maar ook Lion Air (met dochter Malindo) is een grote speler. Onlangs nog werd flymojo gelanceerd die een directe concurrent van Malaysia Airlines’ dochter Firefly gaat worden. En zo zijn er meer concurrenten. MAS zal zich moeten onderscheiden met goede service tegen relatief lage prijzen. Maar vooral moet de maatschappij niet naast haar schoenen gaan lopen, zoals het wel deed door A380’s te bestellen.

Weekend longread

Dit bericht is onderdeel van de weekend longread serie over Malaysia Airlines.

Staart_MAlaysia_MAS_777

Dossier

Lees alles over de reorganisatie van Malaysia Airlines in ons dossier.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button