De Europese Commissie heeft EASA gevraagd naar het rapport over de Germanwings crash van de Franse Onderzoeksraad te kijken. Pas daarna wil het mogelijke besluiten over veiligheidsregels nemen.
Meer informatie
De commissaris van Transport, Violeta Bulc, heeft de European Aviation Safety Agency (EASA) gevraagd om naar de onderdelen van het rapport te kijken waar mogelijk nieuwe regels uit voort moeten komen. Het gaat dan om de vergrendelsystemen van de cockpitdeur, toegang tot de cockpit, procedures rond het verlaten van de cockpit door één van de piloten en de medische checks. EASA gaat ook informatie verzamelen van veiligheids- en medisch personeel en van regelgevende en controlerende instanties.
De Europese Commissie gaat op basis van deze informatie besluiten of er regels veranderd moeten worden. Regels van de EASA moeten worden opgevolgd door luchtvaartmaatschappijen.
Germanwings crash
De co-piloot van de gecrashte Germanwings A320 wordt ervan verdacht het toestel bewust te hebben laten neerstorten toen de captain de cockpit verlaten had. In het onderzoeksrapport staat dat er meerdere pogingen gedaan zijn om de cockpit weer in te komen, maar dat dit niet gelukt is. Ook is de co-piloot twee keer een verlenging van zijn medische verklaring geweigerd. Zonder deze verklaring mag een piloot niet een toestel besturen.
Meer infomatie
Meer nieuws is te vinden in het dossier Germanwings crash.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!