Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Waar gaan de uit te faseren Malaysia vliegtuigen heen?
Opinie

Waar gaan de uit te faseren Malaysia vliegtuigen heen?

RedactieDoor Redactie10/05/2015Update:21/10/2017Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Simon Boddy
©Simon Boddy

Malaysia gaat waarschijnlijk vliegtuigen afstoten. De verwachting is dat alle (6) A380’s de vloot verlaten. Daarnaast moeten 4 B777-200ER’s, alle (4) A330-200F’s en alle (2) B747-400F’s het veld ruimen. Wat gaat er mogelijk met de toestellen gebeuren?
[su_spacer]

9M_MRD_MH17_Malaysia_777_5

B777-200ER

Vier moeten er verkocht worden, al zijn er geruchten dat de hele vloot van 13 toestellen nog dit jaar weg moet zijn. De toestellen zijn tussen de 14 en 18 jaar oud. In een tijd dat brandstofkosten van essentieel belang zijn, lijkt het onwaarschijnlijk dat deze oudere toestellen nog een nieuwe eigenaar vinden. Wellicht vliegen enkele via een wet-lease nog een paar jaar bij een andere maatschappij, maar de meeste zullen op een vliegtuigkerkhof belanden. De onderdelen zullen meer waard zijn dan het vliegtuig in zijn geheel. Wereldwijd vliegen enorm veel 777 (-200ER’s) dus vraag naar onderdelen zal er genoeg zijn.[su_spacer]

©Noel Jones
©Noel Jones

 

B747-400F

Een populair vliegtuig in de vrachtmarkt. Door onder andere de 4 motoren kunnen zwaardere vrachten meegenomen worden dan in de vliegtuigen met twee motoren. De toestellen zijn 9 jaar oud en nog zeker gewild. In februari ging er nog een KLM 747-400F naar AirBridgeCargo. Dit zou een kandidaat kunnen zijn, maar ook valt te denken aan Atlas.
[su_spacer]

©Sergey Kustov
©Sergey Kustov

 

A330-200F

Het zijn de enige A330F toestellen met P&W motoren en dat maakt ze niet interessant voor de verkoop. Ze zijn met 3-4 jaar te jong om naar de woestijn te sturen. Turkish least er al één, misschien willen ze de overige 4 ook hebben.
[su_spacer]

A380

©aeroprints
©aeroprints

Als ze op de markt komen is het voor het eerst dat er tweedehands A380’s worden aangeboden. De aanbieding van de zes A380’s biedt Airbus de kans om te zien of er een markt is voor gebruikte A380’s. De vliegtuigbouwer gelooft dat door het gebruik van tweedehands vliegtuigen maatschappijen vanzelf nieuwe toestellen gaan kopen. Na een proefperiode ‘begrijpen’ de gebruikers dat het toestel kansen voor hen creëert. In het ideaalbeeld van Airbus leidt dit dus weer tot nieuwe bestellingen, van nieuwe A380’s tegen de kostprijs.

Er is een aantal mogelijkheden. Emirates is daar één van, het aantal A380’s in de vloot kan de maatschappij niet snel genoeg stijgen. Er vliegen er 59 en er zijn er nog 81 in bestelling. Emirates overweegt er nog eens 100 te kopen. Probleem voor Emirates is dat de Malaysia toestellen Rolls Royce motoren hebben, waar Emirates nu nog met Engine Alliance vliegt. Emirates stapt in de toekomst over op Rolls Royce, maar dit duurt nog wel even. Een engine swap is eventueel ook mogelijk.
Lufthansa, Qantas, Asiana en Thai zijn geen opties, die zullen hun A380 vloot niet gaan uitbreiden. Korean zou nog kunnen, maar die heeft een aantal 747-8i’s besteld. Dat is dus ook geen logische kandidaat.

Een andere Midden-Oosten mogelijkheid is Etihad. Waarschijnlijk best geïnteresseerd, maar Etihad heeft een probleem. Abu Dhabi Airport zit aan de max van de mogelijkheden wat betreft A380 slots. Zodra het nieuwe vliegveld open gaat zullen er meer A380’s komen, maar dat duurt nog wel even. Dit geldt eigenlijk ook voor Turkish, de meest genoemde kandidaat. Het is niet voor niks dat de CEO maar blijft zeggen geen kandidaat te zijn.

Een andere grote hub-maatschappij is Cathay Pacific. De maatschappij uit Hong Kong vliegt uitsluitend met wide-body’s en heeft veel vliegtuigen, vooral 777’s en A330’s. Een extra type vliegtuig is niet heel logisch aangezien ze juist aan het afbouwen zijn naar 2 types (A340’s en B747’s gaan uit de passagiersvloot). 6 vliegtuigen zal Cathay ook niet de schaalgrootte geven die ze waarschijnlijk willen. Maar het is wel een maatschappij die A380’s zou kunnen vullen. Wie weet…

Laatste mogelijkheid is China Airlines. De door de overheid gecontroleerde maatschappij is niet vies van politiek en zou op een aantal routes de A380 kunnen gebruiken. En laat nou toevallig Taipei Airport volgende maand klaar zijn voor A380’s. Voor welke andere maatschappij zou het vliegveld zich gereed maken? Het eveneens Taiwanese Eva Air is in ieder geval gelukkig met de 777’s.

Weekend longread

Dit bericht is onderdeel van de weekend longread serie over Malaysia Airlines.

Staart_MAlaysia_MAS_777

Dossier

Lees alles over de reorganisatie van Malaysia Airlines in ons dossier.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A330 Airbus A380 Boeing 777 malaysia airlines Malaysia Airlines reorganisatie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

13/05/2025Redactie

Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

11/05/2025Goof Bakker

De “Grote Emmer” Boeing 747’s

04/05/2025Guido Wolfs
Recent

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?