
Malaysia gaat waarschijnlijk vliegtuigen afstoten. De verwachting is dat alle (6) A380’s de vloot verlaten. Daarnaast moeten 4 B777-200ER’s, alle (4) A330-200F’s en alle (2) B747-400F’s het veld ruimen. Wat gaat er mogelijk met de toestellen gebeuren?
[su_spacer]
B777-200ER
Vier moeten er verkocht worden, al zijn er geruchten dat de hele vloot van 13 toestellen nog dit jaar weg moet zijn. De toestellen zijn tussen de 14 en 18 jaar oud. In een tijd dat brandstofkosten van essentieel belang zijn, lijkt het onwaarschijnlijk dat deze oudere toestellen nog een nieuwe eigenaar vinden. Wellicht vliegen enkele via een wet-lease nog een paar jaar bij een andere maatschappij, maar de meeste zullen op een vliegtuigkerkhof belanden. De onderdelen zullen meer waard zijn dan het vliegtuig in zijn geheel. Wereldwijd vliegen enorm veel 777 (-200ER’s) dus vraag naar onderdelen zal er genoeg zijn.[su_spacer]

B747-400F
Een populair vliegtuig in de vrachtmarkt. Door onder andere de 4 motoren kunnen zwaardere vrachten meegenomen worden dan in de vliegtuigen met twee motoren. De toestellen zijn 9 jaar oud en nog zeker gewild. In februari ging er nog een KLM 747-400F naar AirBridgeCargo. Dit zou een kandidaat kunnen zijn, maar ook valt te denken aan Atlas.
[su_spacer]
A330-200F
Het zijn de enige A330F toestellen met P&W motoren en dat maakt ze niet interessant voor de verkoop. Ze zijn met 3-4 jaar te jong om naar de woestijn te sturen. Turkish least er al één, misschien willen ze de overige 4 ook hebben.
[su_spacer]
A380

Als ze op de markt komen is het voor het eerst dat er tweedehands A380’s worden aangeboden. De aanbieding van de zes A380’s biedt Airbus de kans om te zien of er een markt is voor gebruikte A380’s. De vliegtuigbouwer gelooft dat door het gebruik van tweedehands vliegtuigen maatschappijen vanzelf nieuwe toestellen gaan kopen. Na een proefperiode ‘begrijpen’ de gebruikers dat het toestel kansen voor hen creëert. In het ideaalbeeld van Airbus leidt dit dus weer tot nieuwe bestellingen, van nieuwe A380’s tegen de kostprijs.
Er is een aantal mogelijkheden. Emirates is daar één van, het aantal A380’s in de vloot kan de maatschappij niet snel genoeg stijgen. Er vliegen er 59 en er zijn er nog 81 in bestelling. Emirates overweegt er nog eens 100 te kopen. Probleem voor Emirates is dat de Malaysia toestellen Rolls Royce motoren hebben, waar Emirates nu nog met Engine Alliance vliegt. Emirates stapt in de toekomst over op Rolls Royce, maar dit duurt nog wel even. Een engine swap is eventueel ook mogelijk.
Lufthansa, Qantas, Asiana en Thai zijn geen opties, die zullen hun A380 vloot niet gaan uitbreiden. Korean zou nog kunnen, maar die heeft een aantal 747-8i’s besteld. Dat is dus ook geen logische kandidaat.
Een andere Midden-Oosten mogelijkheid is Etihad. Waarschijnlijk best geïnteresseerd, maar Etihad heeft een probleem. Abu Dhabi Airport zit aan de max van de mogelijkheden wat betreft A380 slots. Zodra het nieuwe vliegveld open gaat zullen er meer A380’s komen, maar dat duurt nog wel even. Dit geldt eigenlijk ook voor Turkish, de meest genoemde kandidaat. Het is niet voor niks dat de CEO maar blijft zeggen geen kandidaat te zijn.
Een andere grote hub-maatschappij is Cathay Pacific. De maatschappij uit Hong Kong vliegt uitsluitend met wide-body’s en heeft veel vliegtuigen, vooral 777’s en A330’s. Een extra type vliegtuig is niet heel logisch aangezien ze juist aan het afbouwen zijn naar 2 types (A340’s en B747’s gaan uit de passagiersvloot). 6 vliegtuigen zal Cathay ook niet de schaalgrootte geven die ze waarschijnlijk willen. Maar het is wel een maatschappij die A380’s zou kunnen vullen. Wie weet…
Laatste mogelijkheid is China Airlines. De door de overheid gecontroleerde maatschappij is niet vies van politiek en zou op een aantal routes de A380 kunnen gebruiken. En laat nou toevallig Taipei Airport volgende maand klaar zijn voor A380’s. Voor welke andere maatschappij zou het vliegveld zich gereed maken? Het eveneens Taiwanese Eva Air is in ieder geval gelukkig met de 777’s.
Weekend longread
Dit bericht is onderdeel van de weekend longread serie over Malaysia Airlines.
Dossier
Lees alles over de reorganisatie van Malaysia Airlines in ons dossier.