Drie van de vier motoren van de gecrashte A400M zouden zijn uitgevallen door een probleem met de brandstoftoevoer, dit meldt de Duitse krant Die Welt.
Volgens de krant heeft een van de overlevenden dit tegen de politie gezegd. Het is onduidelijk waarom er een probleem was met de toevoer van brandstof. Er zou sprake zijn geweest van een zeer plotselinge stop van toevoer.
De A400M motor is met 11.000pk de krachtigste turboprop die er bestaat. De motoren waren in de ontwikkeling het lastigste onderdeel van het vliegtuig, waardoor veel vertraging is ontstaan. Er is gekozen voor turboprops zodat beter op onverharde landingsbanen gestart kan worden. Opspattende steentjes brengen jet-motoren vaak ernstige schade toe, bij propellers is dat minder.
Testprogramma
Het testprogramma gaat gewoon door. Airbus zegt dat er altijd risico’s zijn bij testvluchten. Om te bewijzen dat het toestel helemaal veilig is gaat de hoogste baas van Airbus Defense & Space mee met de eerstvolgende testvlucht, aanstaande dinsdag.
Crash
Een Airbus A400M is zaterdag 9 mei gecrasht in zuid Spanje. Het toestel steeg om 12:45 op voor een testvlucht. Kort na opstijgen meldden de piloten aan de luchtverkeersleiding dat er een probleem was. Ze keerden terug om te landen. Vervolgens kwam het toestel in aanraking met een hoogspanningsmast en crashte in een akker anderhalve kilometer ten noorden van Sevilla Airport.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!