fbpx
BestellingenOnderwerpen

Boeing sluit extra productielijn 787 voor nieuwe 777X

777X_1Boeing sluit eind dit jaar één van de twee productielijnen in Everett, die nu gebruikt wordt voor de 787. De lijn wordt omgebouwd om straks de nieuwe 777X te kunnen bouwen. Van dat toestel zijn al 286 exemplaren besteld.

Op dit moment heeft Boeing in Everett twee 787-lijnen, die gezamenlijk  zeven Dreamliners per maand afleveren. De tweede lijn werd in 2012 geopend en was bedoeld om een steady productie te kunnen leveren terwijl in de fabriek in Charleston een tweede 787-lijn werd opgezet.

 

Die is inmiddels operationeel en levert per maand drie dreamliners af. Dat moeten er vijf worden, de overblijvende lijn in Everett moet de zeven exemplaren blijven leveren. Personeel dat nu op de tweede lijn, de zogeheten surge-lijn (in het Nederlands ‘golf-lijn’) werkt, kan deels worden overgeplaatst naar de productie van de 737 en de ‘normale’ 777.

In 2018 moet de eerste 777X van de lijn komen. Volgens Bob Feldmann, president van het 777X-programma, geeft de lijn Boeing de kans om “risico’s te verzachten en vroeg een stabiele productie op te zetten.” Op een andere lijn naast de 777X-lijn wordt de huidige 777 geproduceerd. Dat zal zo blijven, totdat dit succesvolle toestel uit productie genomen wordt. Dan zal de opvolger ook van die lijn rollen.

Later dit jaar zal Boeing de designconfiguratie van het nieuwe toestel afronden. De 286 toestellen zijn besteld door Lufthansa (20), Emirates (150), Qatar Airways (50), ANA (20), Cathay (21) en Etihad (25).

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button