Boeing sluit eind dit jaar één van de twee productielijnen in Everett, die nu gebruikt wordt voor de 787. De lijn wordt omgebouwd om straks de nieuwe 777X te kunnen bouwen. Van dat toestel zijn al 286 exemplaren besteld.
Op dit moment heeft Boeing in Everett twee 787-lijnen, die gezamenlijk zeven Dreamliners per maand afleveren. De tweede lijn werd in 2012 geopend en was bedoeld om een steady productie te kunnen leveren terwijl in de fabriek in Charleston een tweede 787-lijn werd opgezet.
Die is inmiddels operationeel en levert per maand drie dreamliners af. Dat moeten er vijf worden, de overblijvende lijn in Everett moet de zeven exemplaren blijven leveren. Personeel dat nu op de tweede lijn, de zogeheten surge-lijn (in het Nederlands ‘golf-lijn’) werkt, kan deels worden overgeplaatst naar de productie van de 737 en de ‘normale’ 777.
In 2018 moet de eerste 777X van de lijn komen. Volgens Bob Feldmann, president van het 777X-programma, geeft de lijn Boeing de kans om “risico’s te verzachten en vroeg een stabiele productie op te zetten.” Op een andere lijn naast de 777X-lijn wordt de huidige 777 geproduceerd. Dat zal zo blijven, totdat dit succesvolle toestel uit productie genomen wordt. Dan zal de opvolger ook van die lijn rollen.
Later dit jaar zal Boeing de designconfiguratie van het nieuwe toestel afronden. De 286 toestellen zijn besteld door Lufthansa (20), Emirates (150), Qatar Airways (50), ANA (20), Cathay (21) en Etihad (25).