Jet Airways wil alle 10 de 777-300ER’s verkopen en Kenya Airways wil van alle 777’s af.
Kenya Airways
Kenia heeft te kampen met een terugloop in toeristen sinds de aanvallen van Al Shabaab. Hierdoor heeft de maatschappij een cash probleem en moeten toestellen verkocht worden. Na de aanvallen op het winkelcentrum in 2013 was Kenya Airways aan het opkrabbelen en zagen de boekingen voor komende zomerperiode er weer goed uit. Door de aanval op de universiteit zitten de verkopen weer in het slop, volgens de maatschappij. Zelfs de kleinere 787-8 Dreamliners (234 passagiers) zou Kenya lastig kunnen vullen. In het laatste half jaar werd € 10 miljoen verlies gedraaid.
Nu moeten de 777’s eruit. Deze toestellen zijn groter dan de 787-8 en al helemaal lastig vol te krijgen. In een 777-200ER van Kenya gaan 322 mensen en in de 777-300ER 400. De verkoop moet zorgen voor een overbruggingskrediet totdat er nieuwe langetermijnleningen zijn. De laatste van de 4 777-200ER vliegt op 18 mei van Dubai terug naar Nairobi. De laatste 777-300ER gaat op 26 september terug van Heathrow naar Kenia. Op 7 september wordt het toestel al op de Amsterdam route vervangen door de 787. De nieuwste 777 is nog maar een jaar in de vloot, de oudste 11 jaar.
De maatschappij heeft ook nog een 767-300ER in de opslag staan. Dit toestel zal ook verkocht worden, samen met enkele gebouwen. De maatschappij houdt 35 toestellen over. 737’s en Embraers (170 & 190) voor de korte routes en 7 (en nog 2 in bestelling) 787-8’s voor de long haul.
Jet Airways
Ook Jet Airways uit India heeft geld nodig. Jet heeft een vloot van 10 777-300ER’s, waarvan er al 5 verhuurd worden. Daarnaast zijn er 12 A330 toestellen, waarvan er 5 verhuurd worden. Etihad en Turkish vliegen met toestellen van Jet Airways. De maatschappij wil nu van de toestellen af. Jet zal waarschijnlijk gaan leasen, want ze geven aan niet minder te gaan vliegen.
Etihad is deels eigenaar van Jet Airways en gebruikt de A330’s onder andere op de route naar Amsterdam.