Volgens de NTSB, het Amerikaanse orgaan voor luchtvaartveiligheid, moeten luchtverkeersleiders piloten beter begeleiden bij landingen op vliegvelden waar veel andere vliegvelden omheen liggen. Hiermee kunnen verkeerde landingen voorkomen worden.
De NTSB doet deze aanbeveling aan de FAA nadat in de afgelopen twee jaar meerdere vliegtuigen op een verkeerd vliegveld landden. In de meeste gevallen ging het om vliegvelden met een kortere baan.
Zo landde een Dreamlifter van Atlas Air op Jabara Airport, een vliegveld met een baan van slechts 1860 meter. De geplande bestemming, McConnell Air Force Base, ligt een paar kilometer verderop. De banen die daar liggen, zijn 3685 meter lang.
Wat het orgaan betreft, moet de FAA een regel instellen waarbij luchtverkeersleiders pas een landingsklaring afgeven als zij zeker weten dat alle vliegvelden in de omgeving gepasseerd zijn. Ook wil de NTSB dat de FAA de zogeheten MSAW (minimum safe altitude warning systems) beter afstelt en in de gaten houdt.
Dit systeem moet de ATC een melding geven als een vliegtuig onder de voorgeschreven hoogte voor een approach komt. Uit een analyse van de FAA blijkt dat tussen oktober 2008 en oktober 2014 in de VS 399 toestellen op een verkeerde baan landden of daarvandaan vertrokken. Dat komt neer op 66 per jaar en iets meer dan 5 per maand.