Uit het jaarverslag van Singapore Airlines blijkt dat de maatschappij een dure gok heeft gewaagd. Een gok van een miljoen euro per dag.
Hedging
Veel maatschappijen doen het, brandstof hedging. Een maatschappij koopt dan van tevoren brandstof in tegen de dan geldende prijs. Dit is zeer interessant als de prijs daarna omhoog gaat. Je hoeft dan niet de hogere prijs te betalen. Maar als de prijs omlaag gaat kost het je geld, je betaalt immers de prijs die je destijds hebt afgesproken. Singapore Airlines heeft blijkbaar gegokt dat de prijzen omhoog zouden gaan. Dit is niet gebeurd en nu hebben ze over het afgelopen (gebroken) boekjaar S$ 549 miljoen (€ 365 miljoen) teveel betaald. 66% van alle brandstof was van tevoren ingekocht tegen gemiddeld $117 per vat.
Goed jaar
Ondanks dat heeft de full service maatschappij een goed jaar achter de rug met een winst van S$ 409 miljoen (€271 miljoen) en dat is 58% meer dan vorig jaar. Er werd een fractie minder (-0,2%) omgezet: bijna 15 miljard. Ondanks de brandstof verliezen werd er dit jaar 15,4% minder voor de olie betaald. Er werden 18,7 miljoen passagiers vervoerd, bijna evenveel als vorig jaar. De uitgaven gingen ook wat omlaag, met 1,3%.
Cargo
Ook bij Singapore Airlines stond het vrachtonderdeel onder druk. Er werd een verlies van 78 miljoen geboekt. SIA Cargo zag de vrachtmarkt wel iets aantrekken. De vliegtuigen zaten 0,8% voller dan het jaar er voor. Er was een loadfactor van 63,3%, er werd echter minder omzet voor ontvangen.
Aanbiedingen
Singapore Airlines heeft momenteel aanbiedingen voor vluchten vanuit Nederland.