fbpx
ColumnNieuwsOpinie

Sven de Bakker: Captains in alle soorten en maten

Als piloot heb je eigenlijk een heel rare relatie met je directe collega. Aangezien je altijd met een first officer (eventueel nog een second officer) en captain in de cockpit zit is er altijd sprake van een hiërarchie. De captain heeft de eindverantwoordelijkheid en is dus de baas in de cockpit.

Wat veel mensen niet weten is dat daarnaast het werk eigenlijk heel erg non-hiërarchisch verdeeld is. Tijdens een vlucht zijn er twee taken, één piloot is verantwoordelijk voor het vliegen, de andere voor het radioverkeer. Bij ons wordt aan het begin van de dag de verdeling gemaakt, wie tijdens welke vlucht welke taak heeft. In plaats van volgens hiërarchie gaat dit meestal op basis van persoonlijke voorkeur. Er zijn wel uitzonderlijke situaties (bijvoorbeeld extreem weer) waarbij de taakverdeling vastligt, maar verder doen de captain en de first officer dus hetzelfde werk.

Als je met zijn tweeën uren samen op een paar m2 zit, is je directe collega nogal bepalend voor je dag. De captain met wie ik vlieg kan ervoor zorgen dat ik enorm tegen de dag opzie of dat de dag meer lijkt op een verlengde koffiepauze.

Voor mij zijn de lastigste captains de Ik weet hoe het moetcaptains. Ze hebben duizenden uren ervaring en zullen dit te pas en te onpas vermelden. Alles moet dus precies zo gaan zoals zij willen en je hebt de hele dag het gevoel examen te doen. Vreselijk vermoeiend en als ze dan nog de beste vliegers zouden zijn…

Dan heb je nog de “maatschappij is heilig” captains. Bij hen moet alles precies volgens de regels, er mag nog geen millimeter van afgeweken worden. En hoe belachelijk de regels ook zijn, ze hebben altijd een logische verklaring. Daartegenover staan natuurlijk de “lak aan de maatschappij” captains. Meestal zijn dit geweldige vliegers en kun je hier enorm veel van leren. Ze vinden alles goed zolang het maar veilig gebeurt en je kunt er 100 procent op vertrouwen dat ze dit ook altijd goed kunnen inschatten.

De gezelligste dagen heb je met de “ouwehoer maar raak” captains. Ze weten de leukste avonturen te vertellen en een geintje tussendoor moet natuurlijk ook altijd kunnen.

De meest relaxte dagen heb je met de “Ik ken je door en door” captain. Dat zijn de captains met wie ik vaak vlieg, of met wie ik al meerdere geen-standaard situaties heb meegemaakt. Dan kun je echt blind op elkaar vertrouwen en heb je soms ook echt bijzondere gesprekken omdat je elkaar zo goed kent.

Je zult het niet geloven, maar er zijn ook “Ik ben bang om te vliegen” captains. Natuurlijk zullen ze dit nooit toegeven, maar het is aan alles te merken. Ze houden het liefst de touwtjes de hele dag in eigen hand, maar doen vervolgens soms wel onnavolgbare dingen. Hoewel er hier gelukkig weinig van zijn, sla ik deze dagen toch echt liever over.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button