• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Longread»Open Skies en de golfmaatschappijen
Longread

Open Skies en de golfmaatschappijen

Bas JoosseBy Bas Joosse16/05/20153 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Lucht_1Volgens de Amerikaanse ‘big 3’ halen de golfmaatschappijen onevenredig veel voordeel uit de subsidie en werken ook de Open Skies afspraken teveel in hun voordeel. Ze willen dat de afspraken herzien worden.

In de Open Skies verdragen wordt vastgelegd dat twee regeringen zich niet meer bemoeien met nieuwe vliegroutes. Ieder land moet specifieke verdragen sluiten met een ander land. De markt wordt met de afspraken in feite opengegooid.

De golfmaatschappijen mogen in dit geval veelvuldig vliegen naar de VS, terwijl de afspraken – volgens de Amerikaanse concurrenten – ‘eigenlijk geen voordelen bieden voor carriers uit de VS, gezien de lage vraag naar reizen vanuit of naar de twee Golfstaten’.

De Amerikanen pleiten voor nieuwe afspraken, waarbij Open Skies wordt omgezet naar Fair Skies. Een eerste stap daarin is overleg tussen Amerika, Qatar en de VAE. In april stuurden 262 leden van het Amerikaanse Congres een brief naar de regering met het verzoek om te gaan overleggen met beide landen. Eventuele beperkingen werken beide kanten op: zowel voor carriers uit de VS als voor maatschappijen uit de VAE en/of Qatar.

Maar niet voor iedere Amerikaanse maatschappij is Open Skies een struikelblok. Een vrachtmaatschappij als FedEx vaart er wel bij. In een brief aan John Kerry, de minister van Buitenlandse Zaken, vraagt de pakketvervoerder expliciet om de Open Skies afspraken te handhaven. ‘Voor FedEx zijn de Open Skies afspraken heel waardevol’, schrijft CEO David Bronczek. FedEx heeft een vrachthub in Dubai.

‘Bezuinigen op Open Skies afspraken brengt de economische groei in gevaar die luchtvracht nu oplevert. Het zorgt voor hogere tarieven en minder passagiers. Alleen een paar maatschappijen profiteren van bezuinigingen’, aldus Bronczek. Hij roept Kerry op om ‘niet toe te geven aan de wens van een paar carriers die hun eigen nauwe, protectionistische belangen willen verdedigen in plaats van te kijken naar wat Open Skies de VS oplevert.

Europa

Het conflict treft niet alleen de banden tussen de westerse maatschappijen en de gulfcarriers, ook in Europa ontstaan langzaam scheurtjes. In april verlieten Iberia, BA en Airberlin de lobbyorganisatie Association of European Airlines (AEA). Alitalia denkt nog na over eenzelfde stap.

De reden daarvoor ligt in de opstelling van de AEA tegen de golfmaatschappijen. De AEA volgt de lijn van onder meer Lufthansa en Air France-KLM, die vinden dat de expansiedrift van de golfmaatschappijen aan banden gelegd moet worden. De vier Europese maatschappijen zijn het hier niet mee eens. Dat komt deels doordat Etihad en Qatar belangen in de vier maatschappijen hebben.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

American Airlines conflict Delta gulfcarriers Longread Open Skies Subsidie United Airlines
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Related Posts

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023Redactie

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?