Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025
  • Achtergrond

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Longread»Open Skies en de golfmaatschappijen
Longread

Open Skies en de golfmaatschappijen

Bas JoosseDoor Bas Joosse16/05/2015Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Lucht_1Volgens de Amerikaanse ‘big 3’ halen de golfmaatschappijen onevenredig veel voordeel uit de subsidie en werken ook de Open Skies afspraken teveel in hun voordeel. Ze willen dat de afspraken herzien worden.

In de Open Skies verdragen wordt vastgelegd dat twee regeringen zich niet meer bemoeien met nieuwe vliegroutes. Ieder land moet specifieke verdragen sluiten met een ander land. De markt wordt met de afspraken in feite opengegooid.

De golfmaatschappijen mogen in dit geval veelvuldig vliegen naar de VS, terwijl de afspraken – volgens de Amerikaanse concurrenten – ‘eigenlijk geen voordelen bieden voor carriers uit de VS, gezien de lage vraag naar reizen vanuit of naar de twee Golfstaten’.

De Amerikanen pleiten voor nieuwe afspraken, waarbij Open Skies wordt omgezet naar Fair Skies. Een eerste stap daarin is overleg tussen Amerika, Qatar en de VAE. In april stuurden 262 leden van het Amerikaanse Congres een brief naar de regering met het verzoek om te gaan overleggen met beide landen. Eventuele beperkingen werken beide kanten op: zowel voor carriers uit de VS als voor maatschappijen uit de VAE en/of Qatar.

Maar niet voor iedere Amerikaanse maatschappij is Open Skies een struikelblok. Een vrachtmaatschappij als FedEx vaart er wel bij. In een brief aan John Kerry, de minister van Buitenlandse Zaken, vraagt de pakketvervoerder expliciet om de Open Skies afspraken te handhaven. ‘Voor FedEx zijn de Open Skies afspraken heel waardevol’, schrijft CEO David Bronczek. FedEx heeft een vrachthub in Dubai.

‘Bezuinigen op Open Skies afspraken brengt de economische groei in gevaar die luchtvracht nu oplevert. Het zorgt voor hogere tarieven en minder passagiers. Alleen een paar maatschappijen profiteren van bezuinigingen’, aldus Bronczek. Hij roept Kerry op om ‘niet toe te geven aan de wens van een paar carriers die hun eigen nauwe, protectionistische belangen willen verdedigen in plaats van te kijken naar wat Open Skies de VS oplevert.

Europa

Het conflict treft niet alleen de banden tussen de westerse maatschappijen en de gulfcarriers, ook in Europa ontstaan langzaam scheurtjes. In april verlieten Iberia, BA en Airberlin de lobbyorganisatie Association of European Airlines (AEA). Alitalia denkt nog na over eenzelfde stap.

De reden daarvoor ligt in de opstelling van de AEA tegen de golfmaatschappijen. De AEA volgt de lijn van onder meer Lufthansa en Air France-KLM, die vinden dat de expansiedrift van de golfmaatschappijen aan banden gelegd moet worden. De vier Europese maatschappijen zijn het hier niet mee eens. Dat komt deels doordat Etihad en Qatar belangen in de vier maatschappijen hebben.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
American Airlines conflict Delta gulfcarriers Longread Open Skies Subsidie United Airlines
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025Lieneke Koornstra

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie

Airbus A321neo fors beschadigd door hagel

11/07/2025Redactie
Recent

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025

Vliegtuigwrakken die nooit zijn geborgen

12/07/2025

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025
Populair

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?