fbpx
LongreadOnderwerpen

Subsidies golfmaatschappijen en Big 3: veel gedoe, weinig wol

©Jonathan
©Jonathan

In de discussie rond de subsidies van de golfmaatschappijen en de Amerikaanse big 3 (United, American en Delta) wordt over en weer met aantijgingen en beschuldigingen gegooid. Beide partijen komen nu met rapporten waarin ze zeggen aan te tonen dat de ander onterechte subsidie ontvangen heeft.

Als eerste roerden vorige week de Amerikanen zich. In een lijvig rapport tonen zij naar eigen zeggen aan dat de drie maatschappijen uit de Perzische golf minimaal 42 miljard dollar kregen.

 

Qatar Airways zou het volgende ontvangen hebben:
– $8,4 miljard aan leningen van de regering en voorschotten van aandeelhouders die niet terugbetaald hoeven te worden
– $6,8 miljard aan subsidie uit regeringsleningen
– $616 miljoen aan vrijstellingen van luchthavengelden en terugbetalingen
– $452 miljoen aan grond

Etihad:
– $6,6 miljard aan leningen van de regering, die niet terugbetaald hoeven te worden
– $6,3 miljard aan financiële injecties van de regering
– $3,5 miljard onbekende regeringshulp in 2014
– $751 miljoen aan regeringssubsidies
– $501 miljoen aan vrijstelling van luchthavengelden

Emirates:
– een onbekende subsidie op diverse aankopen, in totaal $11 miljard dollar.
– 2,4 miljard dollar van de regering tegen verlies op kerosine
– 2,3 miljard dollar voor gesponsorde luchthaveninfrastructuur

Big 3

Tegenover het rapport van de Amerikanen legt Etihad een rapport van onderzoeksbureau RiskAdvisory, opgesteld op verzoek van Etihad, waarin zij uit de doeken doen dat de Amerikaanse maatschappijen ook steun ontvangen.

Volgens dit onderzoek halen de Amerikaanse ‘big 3’ vooral voordelen uit de chapter 11 status. Dit heeft betrekking op hoofdstuk 11 uit de faillissementsregels van de VS. Een bedrijf dat een beroep doet op chapter 11, is tijdelijk beschermd tegen schuldeisers en krijgt de kans om de bedrijfsvoering weer op orde te maken. Veel bedrijven die chapter 11 aanvragen, maken een doorstart. Ook Delta, United en American hebben in de afgelopen jaren een beroep gedaan op de regeling.

RiskAdvisory zegt dat de maatschappijen in deze periode van herstructurering in totaal 35,4 miljard dollar aan steun ontvingen. Daarnaast kregen de drie ook 29,4 miljard dollar om de pensioenen van medewerkers uit te betalen.

Over de financiën is al met al veel te doen. Het rapport van de ‘big 3’ is met 1028 pagina’s geen dun boekje geworden. Een beknoptere versie is hier te vinden. De drie maatschappijen in het spreekwoordelijke beklaagdenbankje hebben nog niet gereageerd op dat rapport, ze willen het eerst rustig kunnen lezen.

Een rapport geschreven voor het Amerikaanse Congres laat zien dat de gehele luchtvaartindustrie in de VS tussen 1918 en 1998 financiële steun kreeg. Dit wordt door beide partijen buiten beschouwing gelaten.

Eerder deze week brachten de Amerikanen een rapport naar buiten waaruit blijkt dat zij passagiers verliezen aan de gulfcarriers. Het rapport is geschreven door Compass Lexicon, in opdracht van de big 3. Op een route waar de 3 golfmaatschappijen vliegen, zijn Amerikaanse vliegtuigen 24% leger is de conclusie.

Reacties

Het verbale moddergooien tussen beide partijen gaat intussen onverminderd door, het lijkt nu de beurt aan de Perzische CEO’s.

Etihad’s chief legal officer, Jim Callaghan, zegt niet te twijfelen aan de rechtmatigheid van zijn cijfers. “We willen laten zien dat de betreffende maatschappijen grote voordelen behaald hebben met de chapter 11 status.” In een interview met het Amerikaanse zakenblad Forbes zegt hij dat de schattingen nog voorzichtig zijn.’Dit is niet het hele verhaal over de voordelen voor de Amerikaanse carriers. Er zit nog veel meer geld. Maar dit is op zichzelf al veel.’

Tim Clark omschreef in een interview met de Engelstalige krant The National vliegen met de ‘big 3’ als ‘reizen met een low-cost busmaatschappij: de wachtruimtes zitten vol met bange passagiers die op de grond zitten en worden afgesnauwd door personeel dat gestrest is door de werkomstandigheden.’
Eerder zei Clark al dat hij opstapt als blijkt dat Emirates subsidie ontvangen heeft. Hij daagde de CEO’s van de drie Amerikaanse maatschappijen uit hetzelfde te doen als blijkt dat hun maatschappijen financieel ondersteund werden.

Collega-CEO Akbar Al Baker van Qatar noemde de drie ‘hebzuchtige maatschappijen die slechte service leveren en de golfmaatschappijen alleen maar aanvallen omdat ze niet kunnen tippen aan de kwaliteit van Emirates, Qatar en Etihad.’

 

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button