• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Longread»Subsidies golfmaatschappijen en Big 3: veel gedoe, weinig wol
Longread

Subsidies golfmaatschappijen en Big 3: veel gedoe, weinig wol

Bas JoosseBy Bas Joosse16/05/20154 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Jonathan
©Jonathan

In de discussie rond de subsidies van de golfmaatschappijen en de Amerikaanse big 3 (United, American en Delta) wordt over en weer met aantijgingen en beschuldigingen gegooid. Beide partijen komen nu met rapporten waarin ze zeggen aan te tonen dat de ander onterechte subsidie ontvangen heeft.

Als eerste roerden vorige week de Amerikanen zich. In een lijvig rapport tonen zij naar eigen zeggen aan dat de drie maatschappijen uit de Perzische golf minimaal 42 miljard dollar kregen.

 

Qatar Airways zou het volgende ontvangen hebben:
– $8,4 miljard aan leningen van de regering en voorschotten van aandeelhouders die niet terugbetaald hoeven te worden
– $6,8 miljard aan subsidie uit regeringsleningen
– $616 miljoen aan vrijstellingen van luchthavengelden en terugbetalingen
– $452 miljoen aan grond

Etihad:
– $6,6 miljard aan leningen van de regering, die niet terugbetaald hoeven te worden
– $6,3 miljard aan financiële injecties van de regering
– $3,5 miljard onbekende regeringshulp in 2014
– $751 miljoen aan regeringssubsidies
– $501 miljoen aan vrijstelling van luchthavengelden

Emirates:
– een onbekende subsidie op diverse aankopen, in totaal $11 miljard dollar.
– 2,4 miljard dollar van de regering tegen verlies op kerosine
– 2,3 miljard dollar voor gesponsorde luchthaveninfrastructuur

Big 3

Tegenover het rapport van de Amerikanen legt Etihad een rapport van onderzoeksbureau RiskAdvisory, opgesteld op verzoek van Etihad, waarin zij uit de doeken doen dat de Amerikaanse maatschappijen ook steun ontvangen.

Volgens dit onderzoek halen de Amerikaanse ‘big 3’ vooral voordelen uit de chapter 11 status. Dit heeft betrekking op hoofdstuk 11 uit de faillissementsregels van de VS. Een bedrijf dat een beroep doet op chapter 11, is tijdelijk beschermd tegen schuldeisers en krijgt de kans om de bedrijfsvoering weer op orde te maken. Veel bedrijven die chapter 11 aanvragen, maken een doorstart. Ook Delta, United en American hebben in de afgelopen jaren een beroep gedaan op de regeling.

RiskAdvisory zegt dat de maatschappijen in deze periode van herstructurering in totaal 35,4 miljard dollar aan steun ontvingen. Daarnaast kregen de drie ook 29,4 miljard dollar om de pensioenen van medewerkers uit te betalen.

Over de financiën is al met al veel te doen. Het rapport van de ‘big 3’ is met 1028 pagina’s geen dun boekje geworden. Een beknoptere versie is hier te vinden. De drie maatschappijen in het spreekwoordelijke beklaagdenbankje hebben nog niet gereageerd op dat rapport, ze willen het eerst rustig kunnen lezen.

Een rapport geschreven voor het Amerikaanse Congres laat zien dat de gehele luchtvaartindustrie in de VS tussen 1918 en 1998 financiële steun kreeg. Dit wordt door beide partijen buiten beschouwing gelaten.

Eerder deze week brachten de Amerikanen een rapport naar buiten waaruit blijkt dat zij passagiers verliezen aan de gulfcarriers. Het rapport is geschreven door Compass Lexicon, in opdracht van de big 3. Op een route waar de 3 golfmaatschappijen vliegen, zijn Amerikaanse vliegtuigen 24% leger is de conclusie.

Reacties

Het verbale moddergooien tussen beide partijen gaat intussen onverminderd door, het lijkt nu de beurt aan de Perzische CEO’s.

Etihad’s chief legal officer, Jim Callaghan, zegt niet te twijfelen aan de rechtmatigheid van zijn cijfers. “We willen laten zien dat de betreffende maatschappijen grote voordelen behaald hebben met de chapter 11 status.” In een interview met het Amerikaanse zakenblad Forbes zegt hij dat de schattingen nog voorzichtig zijn.’Dit is niet het hele verhaal over de voordelen voor de Amerikaanse carriers. Er zit nog veel meer geld. Maar dit is op zichzelf al veel.’

Tim Clark omschreef in een interview met de Engelstalige krant The National vliegen met de ‘big 3’ als ‘reizen met een low-cost busmaatschappij: de wachtruimtes zitten vol met bange passagiers die op de grond zitten en worden afgesnauwd door personeel dat gestrest is door de werkomstandigheden.’
Eerder zei Clark al dat hij opstapt als blijkt dat Emirates subsidie ontvangen heeft. Hij daagde de CEO’s van de drie Amerikaanse maatschappijen uit hetzelfde te doen als blijkt dat hun maatschappijen financieel ondersteund werden.

Collega-CEO Akbar Al Baker van Qatar noemde de drie ‘hebzuchtige maatschappijen die slechte service leveren en de golfmaatschappijen alleen maar aanvallen omdat ze niet kunnen tippen aan de kwaliteit van Emirates, Qatar en Etihad.’

 

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

conflict Emirates Etihad golfcarriers Longread Qatar Subsidie
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Related Posts

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023Redactie

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

27/09/2023Redactie

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?