

Christoph Müller, de nieuwe CEO van Malaysia Airlines moet de vrije hand krijgen om de maatschappij weer op de rails te krijgen. Dit meldt The Flight Herald. De uitspraken worden gedaan door het Maleise parlementslid Tan Seng Giaw.
Tan ziet lowcostcarrier AirAsia als voorbeeld. Deze maatschappij maakte een opmars onder Tony Fernandes. Fernandes kreeg de vrije hand bij de succesvolle operatie. Daarom lijkt het Tan niet meer dan logisch om ook Müller zijn gang te laten gaan. ‘Als Fernandes het kan, waarom kan Müller het dan niet? Het blijft bedrijfsmanagement tenslotte’, zegt hij.
Tan realiseert zich dat Müller veel werk te doen heeft, maar dat ziet het parlementslid niet als een probleem. Müller hielp eerder Aer Lingus en Sabena er weer bovenop. Tan blikt ook vast vooruit op het schrappen van routes, waar de maatschappij al deels mee begonnen is. ‘Wat gedaan moet worden, moet gedaan worden’, zegt hij. ‘Het heeft geen zin om routes te hebben waar je miljoenen op verliest.’
In eerste instantie zou Müller de nieuwe holding Malaysia Airlines Bhd (MAB) gaan leiden, die na verloop van tijd het huidige MAS (Malaysia Airlines Systems) moet vervangen. Nu hij het commando bij MAS al overgenomen heeft, kan hij de hele herstructurering leiden.
Bij die herstructurering zal fors gesneden worden in de kosten. De 20.000 medewerkers hebben al te horen gekregen dat zij afscheid moeten nemen van zesduizend collega’s. Ook staat een groot deel van de vloot te koop.