fbpx
NieuwsOnderwerpenVliegtuigen

Arke Dreamliner: next generation vliegen – Review

©Remco de Wit
©Remco de Wit

De Boeing 787 Dreamliner behoort tot de modernste passagiersvliegtuigen die op dit moment rondvliegen. Hoewel er al meer dan 250 zijn gebouwd, is het toestel nog maar weinig op Schiphol te zien. Alleen de Dreamliners van Arkefly zijn dagelijkse kost op onze nationale, maar daar komt verandering in. Qatar, Xiamen, Kenya, KLM en United hebben allen aangekondigd nog dit jaar met de 787 vanaf Schiphol te vliegen.

Arkefly, dat in 2015 tien jaar bestaat, heeft een vloot van drie Dreamliners, die de Boeings 767 grotendeels vervangen. De kisten worden vooral ingezet op vluchten naar het Caribisch gebied en binnenkort ook naar Canada. Over het vliegen met de Dreamliner doen enthousiaste verhalen de ronde. Up in the Sky nam de proef op de som, vloog mee met een Dreamliner van Amsterdam naar Hato (Curaçao) en bracht ook een half uurtje in de cockpit door.

Hoewel minder imposant dan de Triple Seven van Boeing oogt de Dreamliner zeer modern met z’n lange vleugels, hoge staart en ‘strenge’ voorkant door de iets oplopende voorste cockpitramen. Het golvende blauw-witte kleurenschema van Arke ziet er fris en fraai uit.

©Remco de Wit
©Remco de Wit

De vliegers zijn enthousiast over de Dreamliner. De cockpit, die veel gelijkenis vertoont met die van de Boeing 777, is ruim en state of the art met brede beeldschermen. Opvallende noviteiten zijn de Head Up Displays (afkomstig uit de militaire luchtvaart) en het feit dat er geen raam meer open kan in de cockpit. In noodgevallen kunnen de vliegers de cockpit verlaten via een ontsnappingsluik in het dak. Het vliegtuig vliegt iets sneller en ook hoger (12 kilometer) dan de vorige generatie passagiersvliegtuigen, waardoor er nog minder last is van weersinvloeden.

Als passagier valt je bij binnenkomst direct het ruime interieur op. Arkefly heeft een stoelopstelling van drie-drie-drie, de bagagebakken zijn op een efficiënte manier in het plafond geïntegreerd, waardoor het gevoel van ruimte overheerst. De stoelen in de economy class zijn comfortabel, maar de afstand tussen de stoelen is niet erg groot voor een langeafstandsvliegtuig. Het klimaat aan boord is aangenaam, waardoor er minder vermoeidheid optreedt, zowel bij de bemanning als bij de passagiers. De verlichting in de cabine kan alle kleuren van de regenboog aannemen. Arkefly geeft ook een ‘lichtshow’ vlak voor de landing, maar het nut daarvan is niet duidelijk. Verder is het toestel stiller, zowel van binnen als van buiten.

©Remco de Wit
©Remco de Wit

Al met al is de Boeing 787 Dreamliner natuurlijk een geweldig vliegtuig; mooi om te zien, comfortabel om mee te vliegen. Concurrent Airbus zal er een zware dobber aan krijgen om met de A350 de Dreamliner te evenaren of te overtreffen. Of dat gaat lukken? De tijd zal het leren.[su_spacer size=”60″]

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button