Over de heffing, die in 2012 werd ingevoerd, is veel te doen geweest. In de Nederlandse media werd het fenomeen bekend als de vliegtaks. Het oorspronkelijke idee was dat alle maatschappijen met vluchten naar Europa zouden gaan betalen voor de uitstoot van CO2.
Na felle protesten, waarbij in de VS zelfs een wet werd aangenomen dat maatschappijen de belasting niet hoefde te betalen, werd het idee afgezwakt: voor trans-Atlantisch vluchten hoeft (nog) niet betaald te worden. Voor maatschappijen uit andere delen van de wereld geldt dit niet, zij moeten gewoon betalen.
Saudi Arabian is nu de eerste grote maatschappij die een hoge claim krijgt. De Belgische autoriteiten slaan de maatschappij aan voor 1,4 miljoen euro. Dit zou de hoogste boete zijn die tot nu toe is opgelegd. Saudi-Arabië was fel tegenstander van de belasting en droeg de eigen luchtvaartmaatschappijen op om de heffing niet te betalen. Ook Rusland, India en China waren erg kritisch.
De opgelegde boete is van toepassing op alle Europese vluchten die Saudi uitvoert. De maatschappij legt verantwoording af aan één van de Europese luchtvaartautoriteiten, in dit geval de Belgische. Andere maatschappijen melden zich weer bij de Duitse of de Britse autoriteiten.
Ook niet alle Europese maatschappijen houden zich aan de afspraken; AirBerlin is bijvoorbeeld één van de 44 carriers die door Duitsland zijn beboet.