
De crash met de A400M in Sevilla is mogelijk veroorzaakt door nieuwe software aan boord van het testtoestel. Dat meldt Aviation Week. In het gecrashte toestel zat een nieuw systeem dat de brandstoftoevoer kan onderbreken.
Bronnen zeggen tegenover Aviation Week dat de brandstoftoevoer naar de motoren mogelijk afgesloten werd. Of dit daadwerkelijk het geval is, wordt nog onderzocht. De toevoer kon hersteld worden, maar de crash kon daarmee niet voorkomen worden.
Het Duitse tijdschrift Der Spiegel meldt dat de software tegenstrijdige opdrachten naar drie motoren verzond, die zichzelf daarop uitschakelden.
Airbus heeft de gebruikers van het toestel gevraagd om de electronic control units (ECU), waarmee de motoren worden aangestuurd, te testen. De vliegtuigbouwer wil hiermee ‘potentiële risico’s voor toekomstige vluchten voorkomen.’ De oproep komt voort uit eigen onderzoek en staat los van het crashonderzoek, zegt Airbus.
Het testprogramma voor de A400 werd twee dagen na de crash alweer opgestart, maar omdat Spanje het vliegverbod voor het toestel nog niet heeft opgeheven, kan er niet gevlogen worden.
Op Frankrijk na houden alle vijf de gebruikers het toestel nog aan de grond. Een Brits exemplaar zou gestrand zijn in New Mexico.