Als het niet beter gaat met Air France-KLM zouden de banken weleens kunnen eisen dat KLM wordt verkocht, zo schrijft de Volkskrant vandaag. Vandaag is een belangrijke aandeelhoudersvergadering in Parijs, waar het vertrouwen herwonnen moet worden.
Plan A – Redden
De eerste inzet zal zijn om het bedrijf te redden. Air France-KLM heeft echter zoveel schuld dat de banken kunnen eisen om bijvoorbeeld aandelen uit te geven, vliegtuigen te verkopen of een deel van het bedrijf in de etalage te zetten. Volgens de Volkskrant moet er op drie fronten heel wat gebeuren.
Stoppen met vechten
Veel mensen vonden het mooi dat KLM enige tijd geleden Air France een hak heeft gezet en het kasgeld in Amstelveen kon houden. Dit heeft de situatie er echter niet beter op gemaakt, aangezien Parijs daarover nog steeds gepikeerd is. Andersom wil KLM dat de Fransen sneller bezuinigen. Aan deze ruzies moet iets gebeuren, want een vechtend bedrijf kan de storm van concurrentie, die er al enige jaren is, nooit aan.
Uit het rood komen
De schuld is € 5 miljard euro. Air France-KLM draait verlies, waardoor de schuld alleen maar groter wordt. Ook als er voor industriestandaarden veel winst gaat worden gedraaid, wordt de schuld nooit met vliegtickets terugbetaald. Bij elk ander bedrijf was de stekker er door de banken allang uitgehaald, maar de luchtvaartcombinatie is te belangrijk om zomaar te laten vallen. De banken blijven het echter niet altijd financieren en hebben de macht een aandelenemissie of verkoop af te dwingen. Aandeelhouders zijn hier niet blij mee omdat hun belang verwatert. Voor de Nederlandse overheid biedt het de kans een groter belang te nemen om zo (weer) een vinger in de pap te krijgen.
Goed businessmodel
Air France-KLM wordt aan alle kanten uitgedaagd. De tijd van dure tickets is al lang voorbij, maar de uitgaven van het bedrijf zijn daar wel nog op ingesteld. Het personeel verdient meer dan bij bijvoorbeeld prijsvechters. Een captain van KLM verdient aan het einde van zijn loopbaan meer dan 2 ton per jaar. Bij EasyJet is dit volgens de Volkskrant €140.000. Het verlagen van de kosten zal niet makkelijk zijn, piloten hebben in het verleden laten zien zeer bereid te zijn tot staken. Prijsvechters duiken ondertussen overal op en stelen klanten van AF-KLM. Ondertussen mag de prijsvechter van de groep, Transavia, niet uitbreiden in Europa van de Franse piloten. Andere prijsvechters doen dit wel.
Plan B – Verkoop KLM
Als het niet lukt één van bovenstaande obstakels te beslechten dan staat mogelijk een verkoop van KLM voor de deur, aldus de Volkskrant. Het zouden de banken zijn die dit dan afdwingen. De positie van KLM zou verslechteren, nu is er nog enige invloed in de moedermaatschappij. Kandidaten zouden Etihad, Delta en een Chinese maatschappij zijn.