Fuel hedging is een overeenkomst tussen een luchtvaartmaatschappij en een brandstofleverancier. In het contract wordt door de luchtvaartmaatschappij een datum gekozen, waarna beide partijen de olieprijs van die dag aanhouden voor een bepaalde periode. Ook wordt in het contract opgenomen hoeveel brandstof de leverancier moet leveren. Dit getal is in procenten van het totale brandstofgebruik van de airline. Kortom, fuel hedging is een bepaalde hoeveelheid brandstof tegen de prijs van de desbetreffende dag vastzetten.
Fuel hedging heeft voor- en nadelen. Welke kant de brandstofprijs op zal schommelen tijdens de duur van het contract blijft namelijk een gok. Het kan zijn dat de prijs vastgezet wordt op $4 per gallon, waarop vervolgens de prijs de volgende dag ineens inzakt of juist omhoog gaat waarop de luchtvaartmaatschappij teveel betaalt of juist bespaart.
Een bekende luchtvaartmaatschappij die hierbij in de fout is gegaan, is Singapore Airlines. Singapore Airlines had de prijs vastgezet op een prijs van $117 per vat. Nadat de prijs was vastgezet, ging deze enorm omlaag waardoor Singapore Airlines meer betaalde voor de brandstof dan het waard was. In totaal heeft Singapore Airlines hierop zo’n $550 miljoen verlies geleden.
De vraag is altijd: zal de prijs stijgen of dalen? American Airlines had de prijsschommeling goed onderzocht en besloot hierop niet aan fuel hedging deel te nemen. De brandstofprijs is vergeleken met eind 2013 gehalveerd. Hierdoor heeft American Airlines een van haar beste jaren ooit gedraaid. Het komt dus allemaal neer op de juiste beslissing: het kan uitdraaien op een verlies van $550 miljoen, maar je kan ook als winnaar van de baan stappen en zo’n $600 miljoen besparen.
En het komt voor dat een luchtvaartmaatschappij precies op het juiste moment een contract afsluit, dus wanneer brandstof zijn laagste punt heeft bereikt. Maar dat scenario zal voorlopig waarschijnlijk nog even op zich laten wachten, aangezien de brandstofprijs nog steeds daalt.