fbpx
FinancieelOnderwerpen

Litouws Air Lituanica failliet

©Joris Overtoom
©Joris Overtoom

De Litouwse luchtvaartmaatschappij Air Lituanica heeft haar activiteiten be√ęindigd. De maatschappij, die financieel in zwaar weer verkeerde, maakte vrijdag bekend per direct te stoppen.

In een verklaring op de eigen website schrijft de maatschappij dat het management ‘het risico ziet dat afspraken aan passagiers niet kunnen worden nagekomen’. Daarom stoppen alle reguliere vluchten en wordt er nu ingezet op herstel. De Litouwse website Delfi meldt dat de licentie van de carrier tot eind november dit jaar geschorst is.

De hoofdstad Vilnius is een belangrijk aandeelhouder van de kleine maatschappij, die tien bestemmingen, waaronder Schiphol en Brussel, aandeed. Op voorspraak van de burgemeester werd de carrier twee jaar geleden opgericht, het idee was destijds dat een strategisch adviseur 49% van de aandelen zou kopen. Dat gebeurde niet.

Om een faillissement af te wenden, zocht de stad Vilnius zelf 6,8 miljoen euro bij elkaar. De regering weigerde echter om nog eens 5 miljoen bij te leggen. De minister van transport,¬†Rimantas Sinkevińćius, zegt nu dat een strategisch adviseur de maatschappij had kunnen redden.

De activiteiten van Lituanica worden voorlopig overgenomen door Air Baltic, die vanuit alle drie de Baltische staten opereert. Volgens Baltic-CEO Martin Gauss laat het bankroet zien dat de Baltische landen één benadering moeten kiezen voor de luchtvaart.

Zijn eigen maatschappij acht hij wel geschikt als grote carrier. ‘Onze thuismarkt is Letland, Litouwen en Estland. We zullen de dienstverlening op peil houden en verbeteren door meer directe vluchten aan te bieden’, zegt hij. De eerste Europese bestemmingen vanuit Vilnius wil Gauss snel bekend maken.

Air Lituanica leaste Embreaers van BMI regional, die ook wel eens Schiphol aandeden. Ook werkte de maatschappij nauw samen met Estonian Air. Air Lituanica werd op Schiphol afgehandeld door Swissport.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator m√©t 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button