Airbus wil niet dat de Europese Commissie zich mengt in de concurrentiestrijd tussen Europese maatschappijen en de drie grote golfmaatschappijen. De bouwer is bang voor negatieve gevolgen als er nieuwe afspraken komen.
De Europese Commissie wil overleg gaan voeren met de Golfmaatschappijen om Open Skies om te vormen naar Fair Skies. Hiermee moeten de eigen maatschappijen beschermd worden tegen de drie golfcarriers. Airbus is bang dat nieuwe afspraken een negatief effect hebben op de Europese luchtvaartindustrie. Volgens de Sunday Times zou Airbus CEO Tom Enders daarom Brussel gevraagd hebben zich afzijdig te houden van het conflict.
Airbus heeft als bouwer alle belang bij een open markt waarbij iedere maatschappij zelf mag bepalen welke toestellen er worden ingezet en hoe vaak dit gebeurt. Richting Europa wordt vanuit de Perzische golf met grote toestellen gevlogen, kleiner dan de A330 vliegt eigenlijk niet deze kant op. Volgens Europese maatschappijen is dit concurrentievervalsing omdat het aantal passagiers niet zulke grote vliegtuigen zou rechtvaardigen.
Emirates vliegt bijvoorbeeld dagelijks van Dubai naar Milaan met de A380. Bij Fair Skies zal gekeken worden naar de vraag en het aanbod tussen deze twee luchthavens, op basis daarvan worden landingsrechten verleend. Nu zijn die rechten nog vrij en staat Emirates niets in de weg om de A380 in te zetten, ongeacht of er vraag is naar 600 stoelen per vlucht.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) liet vorige week weten geen nieuwe landingsrechten toe te kennen aan de carriers en zei ook dat ze de huidige rechten gaat bekijken op het evenwicht tussen vraag en aanbod. Eventueel wil ze verleende rechten weer intrekken als blijkt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.