Bombardier zegt te overwegen een grotere CSeries te ontwerpen om concurrentie met Boeing en Airbus aan te gaan.
De nieuwe CSeries moet de strijd aangaan met de immens populaire A320 en B737-800. Van deze toestellen zijn er ruim 10.000 verkocht. Er komen vooralsnog twee CSeries versies, de CS100 en CS300. De 300 is vergelijkbaar met A319 en B737-700 met tot 160 stoelen in een high density layout. De CS100 is kleiner met 125 stoelen en concurreert met de grotere Embraers.
Boeing en Airbus verkopen niet zoveel toestellen in de markt tot 160 stoelen (single class layout). UpintheSky speculeerde eerder al of de toestellen er als neo of MAX variant überhaupt wel gaan komen. Voormalig grote afnemers als easyJet en Southwest hebben grotere toestellen besteld.
Problemen
Bombardier heeft het als bedrijf moeilijk door de ontwikkeling van de CSeries. Er zijn meerdere vertragingen en de kosten zijn gestegen. De eerste levering is nogmaals uitgesteld, het wordt nu 2016. Dat is 2,5 jaar later dan gepland. Maatschappijen lijken te wachten met bestellen tot het eerste toestel zonder problemen vliegt. Door al deze problemen en de tegenvallende markt, heeft de bouwer veel minder bestellingen dan gedacht.
Een derde model, de CS500, zou uitkomst kunnen bieden. De markt voor toestellen van deze grootte is enorm. Boeing en Airbus zijn de productie alleen maar aan het vergroten om aan de vraag te kunnen voldoen. Een maatschappij die nu een A320 of B737-800 bestelt moet jaren wachten tot het toestel geleverd wordt. Bombardier zou hier wat marktaandeel kunnen pakken.
Testfase
Eerst moeten de CS100 en CS300 door de testfase heen zegt de nieuwe directeur van Bombardier’s afdeling Commercial Airplanes. De CS100 heeft nu circa 70% van de tests voltooid, halverwege 2016 moet het toestel in commerciële dienst vliegen. Een half jaar later moet de CS300 volgen. Pas als Bombardier precies weet wat de huidige CSeries vliegtuigen kunnen, kan gekeken worden of een CS500 haalbaar is. Hoe meer hetzelfde kan blijven aan het toestel hoe goedkoper het is om de grote broer te ontwikkelen. Als er bijvoorbeeld nieuwe vleugels moeten komen, zal de bouwer waarschijnlijk afzien van de ontwikkeling. Ook de capaciteit van een toekomstige CS500 is belangrijk in de afweging: “it would have to be aimed to compete with the B737-800 and A320, otherwise we wouldn’t do it.”