fbpx
AirlinesOnderwerpen

Alitalia cockpit en cabin crew staken

Rome_alitalia

Maandag staken piloten en cabine crew aangesloten bij de ANPAC-bond. De bond vindt dat het management geen “adequate garanties geeft om werkgelegenheid op niveau te houden”. Veel contracten lopen af in februari 2016 en de vakbond ziet niet genoeg garanties dat het personeel kan blijven werken. Tot die tijd worden volgens de bond 14 A320’s uitgefaseerd en daar komen geen nieuwe toestellen voor terug. Volgens de bond staan 280 pilotenbanen en 767 cabine crewbanen op de tocht.
Ook vindt de bond het maar niks dat tickets worden verkocht op Alitalia vluchten die vervolgens worden uitgevoerd door andere partijen.

Er loopt een onderzoek na een klacht van een passagier die dacht op een Alitalia vlucht geboekt te hebben. De vlucht werd echter door het Roemeense Carpatair uitgevoerd. Tijdens het taxiën naar de startbaan kwam het toestel naast de baan van Pisa waarbij meerdere mensen gewond raakten.

Alitalia zegt in een reactie de staking “respectloos” te vinden, omdat er nog veel vertragingen zijn door de brand die in Rome Fiumicino woedde twee weken geleden. Het is volgens de maatschappij ook niet zo dat er geen garanties zijn. De staking is gebaseerd op problemen die eerder al met de vakbonden opgelost zijn.

De staking treft Alitalia en Cityliner, de vliegvelden van Bari, Genua en Brindisi blijven buiten schot. Er zal 24 uur gestaakt worden, maar tussen 7 en 10 en 18 en 21 uur wordt wel gevlogen.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button