Ryanair heeft in het boekjaar 2014 een nettowinst van 867 miljoen euro gedraaid. De Ierse prijsvechter vervoerde ruim negentig miljoen passagiers. Dat blijkt uit de jaarcijfers die dinsdag gepresenteerd werden. Zowel de winst als het aantal passagiers laten een flinke toename zien.
CEO Michael O’Leary is uiteraard tevreden met het resultaat, wat hij ziet als een mooi verjaardagscadeautje. Ryanair bestaat dit jaar dertig jaar. ‘Dit resultaat laat zien hoe sterk ons vernieuwde bedrijfsmodel is’, zegt hij. In het model gaan lage prijzen en lage kosten hand in hand.
Voor de zomerperiode voorziet de Ierse carrier al veel drukte. ‘We leasen in de zomer zes toestellen om aan de vraag te voldoen’, aldus O’Leary.
Toch gaf O’Leary ook een tariefwaarschuwing af. Concurrerende maatschappijen verlagen volgens hem de tarieven omdat ze ‘niet kunnen concurreren tegen onze prijs’. Maar daardoor kan de prijs bij Ryanair wel ineens hoger uitvallen. ‘Het is dwaas om geen actie van de concurrentie te verwachten’, stelt O’Leary, ‘Zelfs met een lage olieprijs en minder financieringskosten kunnen de tarieven in de tweede helft van de winter onder druk komen te staan.’