fbpx
OnderwerpenVliegvelden

Vanaf aanstaande woensdag: centrale security op Schiphol

schipholVeel mensen kennen het; lange wachtrijen voor de security bij Schiphol. Bij de gate word je bovendien nogmaals gecontroleerd. Onnodig? Jazeker, zo vindt ook onze nationale luchthaven. Op 3 juni 2015 gaat Schiphol over op centrale security. Vanaf dan vindt er nog maar een enkele centrale security-check plaats. Schiphol gooit de passagierscontroles dus radicaal op de schop. Twee uur van tevoren aanwezig zijn is hierdoor niet meer nodig. Rijen worden namelijk korter en het proces wordt vriendelijker √©n vele malen effici√ęnter.

Indeling gaat op de schop

Of transferpassagiers gecontroleerd moeten worden, hangt voortaan af van de herkomst van hun vlucht. Reizigers uit Amerika kunnen op Schiphol bijvoorbeeld zonder extra check overstappen op een andere vlucht. Dit omdat het niveau van screening in Amerika door de Europese Unie wordt geaccepteerd. Reizigers uit landen waar dit niveau niet wordt gehaald (bijvoorbeeld Turkije), krijgen nog wel een extra security-controle voordat ze kunnen overstappen. Als de reiziger uit Turkije deze check heeft gehad, komt hij of zij in dezelfde lounge terecht als de reiziger uit Amerika. Omdat ze al gecontroleerd zijn, krijgen ze aan de gate niet nog eens een extra check. Dit winkelt natuurlijk een stuk relaxter. Overigens wordt er aan de gate nog steeds om een instapkaart gevraagd. Er staan vanaf 3 juni 2015 echter geen bewakers meer. Er is dan ook in totaal 20% minder personeel nodig.

De afgelopen twee jaar¬†is er veel gebeurd op Schiphol. Om ruimte te maken voor de nieuwe centrale controlepunten is er namelijk een extra verdieping op vertrekhal 2 en 3 gebouwd. Bovendien is er op de E, de F en de G-pier een extra verdieping gebouwd om verschillende passagiersstromen te kunnen scheiden. Alles heeft bij elkaar zo’n ‚ā¨400 miljoen gekost.

schipholMaximale wachttijd van 10 minuten

Veiligheidsdirecteur van Schiphol, Ron Louwerse, belooft een maximale wachttijd bij de passagierscontrole van 10 minuten. Business classreizigers kunnen zelfs binnen 5 minuten door de security. Het moet klantvriendelijker worden met enerzijds beter personeel, en anderzijds warme kleuren, houten vloeren en prettig licht. Toch blijft het ongemakkelijk als mensen aan je zitten tijdens het fouilleren, zo erkent ook de veiligheidsdirecteur. Bodyscanners gaan het ouderwetse fouilleren vervangen. Ook komen er nieuwe bagagescanners die ervoor moeten zorgen dat je niet langer je iPad, laptop of e-reader uit je tas hoeft te halen. Allemaal om het passagierscomfort te verbeteren.

Eigen tempo

Misschien is het beste nog wel dat iedereen het op zijn eigen tempo kan doen. ‘Vroeger’ moest je altijd wachten op de persoon voor je. Tegenwoordig gaat degene die als eerst klaar is, ook als eerste door de bodyscanner. Bekijk de video over de centrale security van Schiphol TV hieronder.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator m√©t 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button