fbpx
OnderwerpenVliegvelden

Vanaf aanstaande woensdag: centrale security op Schiphol

schipholVeel mensen kennen het; lange wachtrijen voor de security bij Schiphol. Bij de gate word je bovendien nogmaals gecontroleerd. Onnodig? Jazeker, zo vindt ook onze nationale luchthaven. Op 3 juni 2015 gaat Schiphol over op centrale security. Vanaf dan vindt er nog maar een enkele centrale security-check plaats. Schiphol gooit de passagierscontroles dus radicaal op de schop. Twee uur van tevoren aanwezig zijn is hierdoor niet meer nodig. Rijen worden namelijk korter en het proces wordt vriendelijker én vele malen efficiënter.

Indeling gaat op de schop

Of transferpassagiers gecontroleerd moeten worden, hangt voortaan af van de herkomst van hun vlucht. Reizigers uit Amerika kunnen op Schiphol bijvoorbeeld zonder extra check overstappen op een andere vlucht. Dit omdat het niveau van screening in Amerika door de Europese Unie wordt geaccepteerd. Reizigers uit landen waar dit niveau niet wordt gehaald (bijvoorbeeld Turkije), krijgen nog wel een extra security-controle voordat ze kunnen overstappen. Als de reiziger uit Turkije deze check heeft gehad, komt hij of zij in dezelfde lounge terecht als de reiziger uit Amerika. Omdat ze al gecontroleerd zijn, krijgen ze aan de gate niet nog eens een extra check. Dit winkelt natuurlijk een stuk relaxter. Overigens wordt er aan de gate nog steeds om een instapkaart gevraagd. Er staan vanaf 3 juni 2015 echter geen bewakers meer. Er is dan ook in totaal 20% minder personeel nodig.

De afgelopen twee jaar is er veel gebeurd op Schiphol. Om ruimte te maken voor de nieuwe centrale controlepunten is er namelijk een extra verdieping op vertrekhal 2 en 3 gebouwd. Bovendien is er op de E, de F en de G-pier een extra verdieping gebouwd om verschillende passagiersstromen te kunnen scheiden. Alles heeft bij elkaar zo’n €400 miljoen gekost.

schipholMaximale wachttijd van 10 minuten

Veiligheidsdirecteur van Schiphol, Ron Louwerse, belooft een maximale wachttijd bij de passagierscontrole van 10 minuten. Business classreizigers kunnen zelfs binnen 5 minuten door de security. Het moet klantvriendelijker worden met enerzijds beter personeel, en anderzijds warme kleuren, houten vloeren en prettig licht. Toch blijft het ongemakkelijk als mensen aan je zitten tijdens het fouilleren, zo erkent ook de veiligheidsdirecteur. Bodyscanners gaan het ouderwetse fouilleren vervangen. Ook komen er nieuwe bagagescanners die ervoor moeten zorgen dat je niet langer je iPad, laptop of e-reader uit je tas hoeft te halen. Allemaal om het passagierscomfort te verbeteren.

Eigen tempo

Misschien is het beste nog wel dat iedereen het op zijn eigen tempo kan doen. ‘Vroeger’ moest je altijd wachten op de persoon voor je. Tegenwoordig gaat degene die als eerst klaar is, ook als eerste door de bodyscanner. Bekijk de video over de centrale security van Schiphol TV hieronder.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button