1 juni wordt een grote dag voor maatschappij Malaysia Airlines, maar ook voor de werknemers. Alle 20.000 werknemers krijgen dan de brief of ze mogen blijven of niet. Tussen de 6.000 en 8.000 mensen zullen hun baan verliezen. Malaysia Airlines moet grote hervormingen doorvoeren om te kunnen overleven.
Reorganisatie
Malaysia Airlines is een gerenommeerde maatschappij met een 5 star rating. Na beide crashes was er een dip in de passagiersaantallen. Die zijn nog niet terug op niveau, ondanks tijdelijk lagere ticketprijzen. De afgelopen 12 jaar zijn er 6 jaren met verlies geweest. De kosten zijn circa 20% hoger dan bij vergelijkbare maatschappijen. Dat er iets moet gebeuren met de maatschappij is duidelijk.
“It is the government who is funding. What they want in exchange is a new national icon, a new national carrier”
-Mueller
De gehele maatschappij wordt nu onder de loep gehouden, de naam, het logo, de routes, de vliegtuigen enzovoort. De nieuwe baas Christoph Mueller staat bekend om het redden van airlines. Hij heeft er onder andere voor gezorgd dat Aer Lingus weer winstgevend werd. Malaysia Airlines heeft lang onder invloed van belangen van de regering en vakbonden gestaan, waardoor de kosten veel te hoog zijn. De regering gebruikt MAS en opent bijvoorbeeld routes om handelsovereenkomsten te krijgen. De routes zijn zwaar verlieslatend. Mueller heeft vrije hand gekregen om een commercieel rendabel bedrijf te gaan vormen, zonder de oude invloeden.
Focus
Mueller heeft eerder gezegd dat de maatschappij zich meer regionaal gaat richten. Onduidelijk is nog of dat betekent dat alle routes naar Europa komen te vervallen. Ook zouden er vliegtuigen moeten worden verkocht. Malaysia heeft bevestigd twee van de zes A380’s te koop te hebben staan, maar ze nog niet verkocht te hebben. Ook moet MAS moderner worden met bijvoorbeeld digitaal inchecken.
Ontslagen
Het personeel is te lang in onzekerheid gehouden, zegt Mueller. Hij is dan ook blij dat er nu duidelijkheid komt, met de brieven. De werknemers die mogen blijven hebben tot 12 juni de tijd om aan te geven of ze akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden. De CEO verwacht niet dat 100% tekent, daarom komt er een tweede en wellicht een derde ronde. In deze rondes krijgen mensen die eerder niet konden blijven een aanbod. Het huidige Malaysia Airlines Systems (MAS) kent 180 verschillende salarisschalen. Het is de bedoeling dit aanzienlijk terug te brengen bij het nieuwe Malaysia Airlines Bhd (MAB).
Nieuw merk
De afgelopen week berichtten meerdere media dat er een nieuwe naam en nieuw logo komt. Mueller zei eerder dat hij het bij de oude naam wil houden. Als je een nieuwe naam neemt, dan zeggen mensen toch nog jaren dat het het oude MAS is. Dus waarom zou je een zo bekende naam weggooien, was zijn redenatie. Maandag 1 juni moet meer bekend worden.
Controlfreak
Mensen dichtbij de nieuwe baas merken dat hij een controlfreak is, hij houdt alles in de gaten. Een analist zegt tegen Reuters: “Some don’t like the fact that he is a micromanager, but we badly needed someone who pays attention to everything.”
Informatie
Meer berichten, achtergrond en analyse in het dossier Malaysia Airlines herstructurering.