Gisteren is voor het eerst een A320 in onderdelen per schip onderweg gegaan naar de VS. Airbus heeft een nieuwe final assembly fabriek in Mobile, Alabama.
Op het schip bevinden zich de vleugels (uit Engeland), beide delen (uit Duitsland en Frankrijk) die de romp gaan vormen, het achterstuk en de staart (Spanje), stabilizers (Duitsland, Spanje) en de cockpit (Frankrijk). In Mobile wordt de A321ceo vervolgens voor JetBlue in elkaar gezet.
Airbus heeft vier eindassemblagefabrieken. De grootste staan in Hamburg en Toulouse. Daarnaast staat er een in Tianjin (China) en dus de nieuwste fabriek in Mobile. Over enkele weken wordt deze 4e assemblagefabriek in gebruik genomen. De fabriek begint met de productie van twee toestellen per maand en vanaf 2017 vier stuks. Er gaan zowel A319’s, A320’s en A321’s van de band rollen. Het is de eerste productiefaciliteit van Airbus in de VS. Met deze fabriek wil Airbus dichter bij een deel van de klanten staan.
Het schip zal twintig dagen over de reis doen.
Airbus vervoert vaker onderdelen per schip. Het heeft voor de A380 productie enkele roll-on/roll-off schepen, zowel zeewaardige als binnenvaartschepen, in dienst.