Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers 

    23/05/2025

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025
  • Achtergrond

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Editors’ choice

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

    23/05/2025

    737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

    23/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Malaysia Airlines: nieuwe naam, 30% kleiner wel internationaal
Airlines

Malaysia Airlines: nieuwe naam, 30% kleiner wel internationaal

RedactieDoor Redactie01/06/2015Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Malaysia_747_Schiphol_1

Malaysia Airlines blijft een internationale maatschappij en trekt zich niet terug naar een regionaal netwerk. Op 1 september zal het vernieuwde Malaysia Airlines van start gaan. Dit maakte de nieuwe CEO Christoph Mueller vandaag bekend.

Ontslagen

Van de 20.000 werknemers keren er tenminste 14.000 terug bij het nieuwe Malaysia Airlines Bhd (MAB). Er werd vanuit gegaan dat 6.000 tot 8.000 werknemers hun baan zouden verliezen. Andere maatschappijen zouden in de rij staan om de piloten over te nemen.

MAB wordt verdeeld in drie divisies: Operations, Support Functions en Learning and Development. Onder deze drie divisies komen twaalf bedrijven te hangen. Alle vliegactiviteiten vallen onder Operations: de internationale carrier, MASKargo, MASWings en Firefly.

Support Functions krijgt als dochterondernemingen Onderhoud, Reparatie en Ombouw, Ground Handling, MAS Holiday en het frequent flyerprogramma Enrich. Tot slot gaan de vliegschool, de monteursopleiding en de Flight & Operations training deel uitmaken van de Learning and Development divisie.

Winst

De maatschappij is momenteel technisch bankroet, zegt Mueller. Al voor de twee grote ongelukken ging het slecht. De komende twee jaar wordt doorbijten volgens de CEO. Dan zal de reorganisatie doorgevoerd worden. In augustus 2015 worden de activiteiten omgezet naar het nieuwe bedrijf, MAB. De processen van het oude Malaysia (MAS) moeten vervolgens efficiënt gemaakt worden. Hiervoor zijn 40 projecten geïdentificeerd. Vanaf 2017/2018 moet de groei weer beginnen. In 2018 moet voor het eerst breakeven gedraaid worden, daarna moet er weer winst worden gemaakt.

Het nieuwe MAB zal circa 70% van de omzet van het oude MAS hebben. De kosten moeten 20% omlaag. Daardoor moet er ook gesneden worden in het internationale routenetwerk. Op bepaalde routes zal minder frequent worden gevlogen. Andere routes worden helemaal gestopt. Alle binnenlandse routes blijven gehandhaafd.

Eind juni zal het nieuwe routenetwerk duidelijk worden. De routes naar Londen en Melbourne lijken aan de goede kant van de streep te zitten. Londen is de belangrijkste bestemming van de maatschappij. Volgens Mueller heeft Londen de beste verbinding die voor Malaysia maar mogelijk is. Ook de Australische markt omschrijft hij als ‘belangrijk’.

Om te besparen gaan ook enkele Golden Lounges van de maatschappij dicht. De elf lounges zijn niet allemaal even effectief. De kleinere lounges worden gesloten omdat ze volgens Mueller nooit kunnen concurreren met die van grotere partners in de Oneworld-alliantie. Drie lounges blijven sowieso open: in Londen, Kuala Lumpur en  Melbourne. Die krijgen wel een flinke opknapbeurt.

Werknemers kunnen nu slecht met het IT systeem omgaan. Door nieuwe trainingen kunnen er veel kosten bespaard worden. Ook komt er een nieuw hoofdkantoor op Kuala Lumpur airport.

Nieuwe naam

Malaysia Airlines op 1 september een nieuwe naam krijgen. De code gebruikt voor vluchtnummers zal wel “MH” blijven. Tevens blijft het een full service maatschappij. Er zal ook een nieuw logo komen. De naam blijft nog geheim, de onderliggende gedachte van de nieuwe naam is dat MAS alle Maleisiërs over de hele wereld moet verbinden. Het is “Malaysian at heart” is alles wat de CEO over de naam wil zeggen. Het nieuwe merk wordt eerst op testgroepen uitgeprobeerd. Mensen moeten namelijk echt begrijpen dat het niet MAS in een nieuw jasje is, maar een compleet nieuwe start-up. Het nieuwe MAB onderscheidt zich door ‘veilig, op tijd en klantvriendelijk’ te zijn, laat Mueller weten.

Toestellen

De A380’s blijven voor Malaysia Airlines naar Londen vliegen in een 3-class layout. Twee van de zes staan wel te koop. De route naar Parijs zal niet meer met A380’s worden gevlogen. De A330-300’s en 777-200ER’s krijgen een nieuwe business class met lie-flat stoelen. Ook komt er voor de passagiers een nieuw Inflight Entertainment systeem.

Oorspronkelijke bericht: 07:45
Update 1: 11:30
Update 2: 14.20
Update 3: 19:28

Door: Joeri van Ormondt, Anne Bakker, Bas Joosse


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
malaysia airlines Malaysia Airlines reorganisatie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025Redactie

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025Redactie

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025Hugo Sassen
Recent

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025
Populair

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?