Malaysia Airlines blijft een internationale maatschappij en trekt zich niet terug naar een regionaal netwerk. Op 1 september zal het vernieuwde Malaysia Airlines van start gaan. Dit maakte de nieuwe CEO Christoph Mueller vandaag bekend.
Ontslagen
Van de 20.000 werknemers keren er tenminste 14.000 terug bij het nieuwe Malaysia Airlines Bhd (MAB). Er werd vanuit gegaan dat 6.000 tot 8.000 werknemers hun baan zouden verliezen. Andere maatschappijen zouden in de rij staan om de piloten over te nemen.
MAB wordt verdeeld in drie divisies: Operations, Support Functions en Learning and Development. Onder deze drie divisies komen twaalf bedrijven te hangen. Alle vliegactiviteiten vallen onder Operations: de internationale carrier, MASKargo, MASWings en Firefly.
Support Functions krijgt als dochterondernemingen Onderhoud, Reparatie en Ombouw, Ground Handling, MAS Holiday en het frequent flyerprogramma Enrich. Tot slot gaan de vliegschool, de monteursopleiding en de Flight & Operations training deel uitmaken van de Learning and Development divisie.
Winst
De maatschappij is momenteel technisch bankroet, zegt Mueller. Al voor de twee grote ongelukken ging het slecht. De komende twee jaar wordt doorbijten volgens de CEO. Dan zal de reorganisatie doorgevoerd worden. In augustus 2015 worden de activiteiten omgezet naar het nieuwe bedrijf, MAB. De processen van het oude Malaysia (MAS) moeten vervolgens efficiënt gemaakt worden. Hiervoor zijn 40 projecten geïdentificeerd. Vanaf 2017/2018 moet de groei weer beginnen. In 2018 moet voor het eerst breakeven gedraaid worden, daarna moet er weer winst worden gemaakt.
Het nieuwe MAB zal circa 70% van de omzet van het oude MAS hebben. De kosten moeten 20% omlaag. Daardoor moet er ook gesneden worden in het internationale routenetwerk. Op bepaalde routes zal minder frequent worden gevlogen. Andere routes worden helemaal gestopt. Alle binnenlandse routes blijven gehandhaafd.
Eind juni zal het nieuwe routenetwerk duidelijk worden. De routes naar Londen en Melbourne lijken aan de goede kant van de streep te zitten. Londen is de belangrijkste bestemming van de maatschappij. Volgens Mueller heeft Londen de beste verbinding die voor Malaysia maar mogelijk is. Ook de Australische markt omschrijft hij als ‘belangrijk’.
Om te besparen gaan ook enkele Golden Lounges van de maatschappij dicht. De elf lounges zijn niet allemaal even effectief. De kleinere lounges worden gesloten omdat ze volgens Mueller nooit kunnen concurreren met die van grotere partners in de Oneworld-alliantie. Drie lounges blijven sowieso open: in Londen, Kuala Lumpur en Melbourne. Die krijgen wel een flinke opknapbeurt.
Werknemers kunnen nu slecht met het IT systeem omgaan. Door nieuwe trainingen kunnen er veel kosten bespaard worden. Ook komt er een nieuw hoofdkantoor op Kuala Lumpur airport.
Nieuwe naam
Malaysia Airlines op 1 september een nieuwe naam krijgen. De code gebruikt voor vluchtnummers zal wel “MH” blijven. Tevens blijft het een full service maatschappij. Er zal ook een nieuw logo komen. De naam blijft nog geheim, de onderliggende gedachte van de nieuwe naam is dat MAS alle Maleisiërs over de hele wereld moet verbinden. Het is “Malaysian at heart” is alles wat de CEO over de naam wil zeggen. Het nieuwe merk wordt eerst op testgroepen uitgeprobeerd. Mensen moeten namelijk echt begrijpen dat het niet MAS in een nieuw jasje is, maar een compleet nieuwe start-up. Het nieuwe MAB onderscheidt zich door ‘veilig, op tijd en klantvriendelijk’ te zijn, laat Mueller weten.
Toestellen
De A380’s blijven voor Malaysia Airlines naar Londen vliegen in een 3-class layout. Twee van de zes staan wel te koop. De route naar Parijs zal niet meer met A380’s worden gevlogen. De A330-300’s en 777-200ER’s krijgen een nieuwe business class met lie-flat stoelen. Ook komt er voor de passagiers een nieuw Inflight Entertainment systeem.
Oorspronkelijke bericht: 07:45
Update 1: 11:30
Update 2: 14.20
Update 3: 19:28
Door: Joeri van Ormondt, Anne Bakker, Bas Joosse
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!