

Het aandeel van de Afrikaanse low-cost carrier fastjet is ondergewaardeerd volgens handelsfirma Sanlan Securities. De huidige waarde ligt rond £ 1,16 en de broker denkt dat dit £ 2,91 kan worden, ruim 2,5x zoveel.
Groter fastjet
In maart heeft fastjet £ 50 miljoen opgehaald om te groeien. Momenteel vliegt de maatschappij vanuit de hub Dar es Salaam naar vier landen en zeven bestemmingen met drie toestellen. De drie A319’s worden zo goed als volledig ingezet. Om door te groeien zullen er nieuwe toestellen moeten komen. In 2018 zouden er 34 toestellen en 40 bestemmingen moeten zijn. Binnenkort gaat de tweede basis open in Lusaka, Zambia.
Potentieel
Fastjet is de eerste maatschappij die het low-cost model op grotere schaal introduceert in sub-saharan Africa. Er zijn wel andere goedkope maatschappijen, maar die vliegen doorgaans met één toestel. Fastjet is een serieuze partij met veel kennis van zaken. Opgericht door easyJet oprichter Stelios Haji-Ioannou en met aan het roer topmensen afkomstig van easyJet, is er de kennis om een low-cost carrier te leiden.
Veel landen in Afrika hebben een slechte infrastructuur. De snelwegen zijn tweebaanswegen vol met gaten en de meeste treinverbindingen zijn al lang geleden opgeheven. De meest gangbare manier van reizen is met de bus. De rit van Dar es Salaam naar Arusha (600km) duurt ruim 12 uur. Na 19:00 wordt doorgaans niet gereisd, omdat er geen straatverlichting is en het gevaarlijk is te rijden in het donker met de vele gaten in de weg. Een zakenman/vrouw uit Dar es Salaam die een bespreking heeft in Arusha is door het lange reizen drie dagen kwijt. Hier zijn veel mogelijkheden voor een low-cost carrier. Ook zijn er veel ngo’s aan het werk in Afrika en komen er veel toeristen voor de wilde dieren.
In Afrika woont 15% van de wereldbevolking en het omvat 20% van ‘s werelds landmassa. Van alle luchtvaart vindt echter slechts 3% plaats in Afrika. Natuurlijk is het een arm continent, maar de groei is exponentieel. Er is een groep rijken en de middenklasse groeit hard. Sanlan denkt dat er 82 miljoen potentiële reizigers zijn in sub-saharan Africa. In 2006 was er nog een vliegcapaciteit van 15 miljoen stoelen per jaar in Oost-Afrika, in 2014 was dat gestegen naar 25 miljoen.
Groei fastjet
Sinds de eerste vlucht van fastjet eind 2012 hebben 1,2 miljoen mensen met de maatschappij gevlogen. In december 2014 vloog 35% van de passagiers voor het eerst. In diezelfde maand werd voor het eerst winst gemaakt. Sanlan denkt dat de groei de komende drie jaar 82% kan zijn als er gegroeid wordt naar 40 bestemmingen. Binnenkort gaat de tweede hub van start op Lusaka, Zambia. Fastjet is ook in andere landen bezig om vergunningen te krijgen om vanuit daar te vliegen. En dan zijn er nog de onderhandelingen met Emirates om een codeshare te starten. Zowel fastjet als Emirates hebben begin 2013 bevestigd in gesprek te zijn, maar daarna is er niks meer van gehoord. Emirates vliegt op de hub van fastjet, Dar es Salaam.
Sanlan zegt dat fastjet goede cijfers schrijft en een goede schuld/winst verhouding heeft. Het potentieel van de maatschappij zit nog niet in de aandelenprijs. Sanlan geeft dan ook een koopadvies. Het aandeel fastjet is aan de Londense beurs genoteerd.
Conclusie
Fastjet zou de komende jaren weleens de rising star van de luchtvaart kunnen zijn. UpintheSky zal aandacht aan de maatschappij blijven besteden.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

