
De crash van de A400M bij Sevilla begin mei is veroorzaakt door motorproblemen. Airbus bevestigde vandaag dat drie van de vier motoren dienst weigerden.
In een Alert Operator Transmission (AOT) laat Airbus weten dat tijdens de vlucht van Toulouse naar Sevilla motoren 1, 2 en 3 stopten met reageren op instellingen na lift-off. Ze draaiden vol vermogen en bleven dit doen. Motor 4 reageerde wel naar behoren.
Dit blijkt uit gegevens van de digitale flight data recorder en cockpit voice recorder. De zwarte dozen zijn uitgelezen door de Spaanse onderzoeksraad CITAAM in samenwerking met Airbus Defense and Space. Al vrij snel na het ongeval werd er gespeculeerd dat een motorstoring de oorzaak was.

In een poging om controle over de power setting te krijgen heeft de crew de drie motoren op flight idle gezet, de laagst mogelijke stand. Hier reageerden de motoren wel op. Gedurende de rest van de vlucht zijn de motoren in de idle stand blijven draaien ondanks pogingen van de crew weer meer gas te geven.
Verdere analyse laat zien dat alle andere systemen naar behoren werkten. Er worden nog geen aanbevelingen gedaan door Airbus.
[su_spacer]


Verschillend
VWO