

Op Okinawa Aiport in Japan hebben op 3 juni kort achter elkaar twee runway incursions plaatsgevonden.
Een Boeing 737-800 van All Nippon Airways, met vluchtnummer NH1684, was rond 13:20 lokale tijd bezig met opstijgen van baan 18 toen een CH-47 Chinook van de Japanse luchtmacht langs de baan vloog. De piloten van de Chinook dachten dat All Nippon’s opstijgklaring voor hen was. Vlucht NH1684 moest vervolgens van de luchtverkeersleiding de start afbreken, dat bevel werd opgevolgd.
Een Boeing 737-400 van Japan Transocean Air, met vluchtnummer NU610, bevond zich ten tijde van het afbreken van de start van NH1684 op final. NU610 moest van de luchtverkeersleiding een doorstart maken, maar dit bevel werd niet opgevolgd; het toestel landde vervolgens achter het toestel van ANA.
Nadat de start was afgebroken en het toestel stilstond, bevond vlucht NH1684 zich 1.800 meter van de runway threshold. Vlucht NU610 stopte uiteindelijk op 1.280 meter van de runway threshold en verliet toen de runway via een taxibaan.
Hoeveel passagiers aan boord van de All Nippon vlucht waren, is niet bekend. Aan boord van de Japan Transocean Air waren 44 passagiers. Er zijn geen passagiers gewond geraakt.
Vlucht NH1984 werd uiteindelijk geannuleerd en de Boeing 737-800 werd voor onderhoud uit dienst gehaald.
Beide incidenten worden onderzocht door de Japanse Transportation Safety Board. Het Japanse ministerie van Transport meldt dat de gezagvoerder van vlucht NU610 wist dat er een toestel op de baan was, maar dit niet als een probleem zag.
De incidenten zijn vastgelegd op videocamera:
https://www.youtube.com/watch?v=anXwsEMLNm8#t=76