KLM moet blijven vernieuwen. Dat zegt topman Pieter Elbers vandaag in een interview met Trouw. “We moeten onszelf opnieuw uitvinden, anders is het einde verhaal.”
De kosten van de maatschappij moeten over de gehele linie omlaag. Elbers noemt het ‘investeren in de toekomst’, door goedkoper en efficiënter te worden. “Als we niet investeren in het inflight entertainment, in de vloot en in zaken als iPads voor het personeel, is het óók einde verhaal. Niet nice to do, maar need to do.”
Dat het cabinepersoneel heeft ingestemd met een nieuwe cao, stemt Elbers tevreden, hij verwacht dat het cockpitpersoneel snel hetzelfde doet.
Hete hangijzers
In het interview gaat de CEO niet in op de hete hangijzers van de laatste weken: de boterzachte garanties van de Nederlandse staat of het uitstellen van de uitbreiding van Transavia tot een grote budgetdochter van Air France KLM. Over de garanties vergadert de Tweede Kamer vandaag met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu).
Elbers ergert zich aan de negatieve toon van de berichtgeving de laatste tijd. “Mensen vergeten dat de fusie ons veel goeds gebracht heeft,” zegt hij. Dat goeds is een omzet die gestegen is met vier miljard euro en het feit dat KLM nog bestaat. De topman refereert aan de posities van andere maatschappijen als Alitalia, Sabena en SAS. Die wankelen of zijn ten onder gegaan.
Met Air France bouwt KLM aan een grote Europese luchtvaartmaatschappij, zo ziet Elbers het. Dat de Fransen daarbij een grotere speler zijn maakt niet uit, Elbers zegt dat zij de kracht van het merk KLM zien. “KLM staat voor Nederlands, betrouwbaar, open en inspirerend. Aan ons de taak om het waar te maken.”
Strategie
Positieve punten ziet Elbers in de samenwerking met Chinese partners. “Onze strategie is Amsterdam als toegangspoort voor Chinezen naar Europa,” legt hij uit. Partner Xiamen Airlines heeft die boodschap in ieder geval begrepen: Amsterdam is de eerste Europese bestemming van de maatschappij.
Elbers pleit al langer voor veranderingen binnen de Nederlandse luchtvaart als geheel. Hij wil een ‘deltaplan‘ opstellen om onder meer de concurrentie van de golfcarriers te tackelen.