Alitalia krijgt een heel nieuw gezicht. Sinds vorig jaar is de Italiaanse vliegtuigmaatschappij voor 49% eigendom van Etihad Airways. De golfcarrier investeerde toen €560 miljoen. Een nieuwe livery, een nieuw merk en een verbeterd product moeten zorgen voor winst vanaf 2017. Ambitieus, voor een vliegtuigmaatschappij die in 2008 nog bijna over de kop ging. Destijds werd het gered door onder andere Air France-KLM.
Veel vernieuwingen voor Alitalia – ook nieuwe livery
Gisteren zeiden Etihad en Alitalia al dat ze service upgrades zouden introduceren voor alle klassen (business, premium economie en economy). Het interieur van de cabine zou veranderen, de stoelen zouden redesigned worden en het in-flight entertainment system en de internetconnectie wordt op de vliegtuigen die bestemd zijn voor de lange afstandsvluchten vernieuwd.
Trainingen in Abu Dhabi
Voor het cabinepersoneel en het grondpersoneel worden er trainingen aangeboden in Abu Dhabi. Er zijn al 1.000 mensen langs geweest en nog eens 4.500 volgen er voor het einde van het jaar. James Hogan (de CEO van Etihad Airways) zei: “the old Alitalia was a great brand but a challenged business. Now we are well on the way to seeing the rebirth of this iconic airline in a new era of commercial success.”
Nieuwe livery
De nieuwe livery werd ook onthuld. De groene band verdwijnt na 46 jaar van de romp. De driekleurige staartvin vertegenwoordigt de Italiaanse vlag. Alle Airbus A330-200’s van de Italiaanse vliegmaatschappij zullen vanaf 1 juli worden uitgerust met de nieuwe livery. De narrow-body vloot wordt later pas vernieuwd.
De nieuwe livery is hieronder te zien.
Investeringen van Etihad Airways
Etihad staat erom bekend in vliegtuigmaatschappijen te investeren. Vooral in maatschappijen waar het niet zo goed gaat. Air Seychelles is hiervan een goed voorbeeld. In 2012 investeerde Etihad €20 miljoen voor een 40%-aandeel in het bedrijf. In 2014 rapporteerde dit bedrijf hierdoor $3,2 miljoen winst, en in 2013 ook zo’n $3 miljoen.
Etihad Airways heeft ook een belang van 29% in Air Berlin, 24% in Jet Airways (India) en 10% in Virgin Australia. Ook is er een 33,3% aandeel in Darwin Airlines. De vliegtuigen van Darwin Airlines (ATR72 en Saab 2000) vlogen tot een paar maanden geleden nog op Schiphol.
Volgens Etihad is Alitalia overigens wel de belangrijkste investering.
Alitalia: van KLM-partner naar concurrent?
Air France KLM investeerde in 2008 ook een flink bedrag in Alitalia: namelijk €322 miljoen. Hiervoor kreeg de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie een belang van 25%. Hier is, door een aandelenemissie in 2013, nog maar 7% van over. Toen Alitalia eind 2014 bijna failliet ging wilde Air France-KLM niet investeren, de consequentie was dat het aandelenkapitaal verwaterde.
Een paar weken geleden maakte Alitalia bekend dat de samenwerking tussen Air France-KLM en Alitalia in 2017 niet wordt verlengd. De twee maatschappijen werken samen op routes naar onder andere Italië door middel van codeshare. Ook is Alitalia lid van SkyTeam, de luchtvaartalliantie waar ook Air France-KLM en Delta Air Lines onderdeel van zijn. De kans is groot dat Alitalia dan uit SkyTeam stapt. Etihad Airways heeft sinds de investering een hele grote vinger in de pap, en heeft haar eigen alliantie opgericht. Air France-KLM (en SkyTeam) en Etihad zitten niet altijd op één lijn, maar werken wel samen in een codeshare overeenkomst.
Bedreiging voor Air France-KLM?
Met het geld van Etihad Airways moet van Alitalia een kwalitatief goede maatschappij worden gemaakt. Italië moet een belangrijk vliegknooppunt worden. Niet alleen voor vluchten binnen Europa of naar Abu Dhabi, maar ook naar Azië of Australië.
Met de ontwikkelingen rond Alitalia lijkt de concurrentie voor Air France-KLM te worden uitgebreid. Met een toenemend aantal verbindingen kunnen de vliegvelden in Italië ook groeien in hun hub-functie. Dat zou ten koste kunnen gaan van Schiphol.