Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Solar Impulse gestrand in Japan
Onderwerpen

Solar Impulse gestrand in Japan

Bas JoosseDoor Bas Joosse05/06/2015Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
De Solar Impulse 2 in november 2014. © Milko Vuille
De Solar Impulse 2 in november 2014. © Milko Vuille

De Solar Impulse 2, het vliegtuig dat op zonne-energie de wereld rondvliegt, staat stil in Nagoya, Japan. Door een koufront op de grote oceaan kan de etappe naar Hawaï niet rechtstreeks worden uitgevoerd.

Oorspronkelijk zou het toestel nu onderweg zijn van Nanjing in China naar Hawaï, maar een koufront op de grote oceaan ligt te dicht bij de vliegroute. Daarom is piloot André Borschberg uitgeweken naar het Japanse Nagoya. Daar wordt gewacht op beter weer.

Tegelijkertijd worden in Japan kleine reparaties uitgevoerd, onder andere aan één van de vleugels. Die raakte licht beschadigd toen de opblaasbare hangaar van het team begon te schudden.

“It will keep us on the ground for at least one week before we can carry on and André to fly to Hawaii. It’s not a big issue for the project itself but it’s a little additional delay,” schrijft het team op hun website.

Het originele plan was dat het team eind juli of begin augustus weer terug zou zijn in Abu Dhabi. Door weersomstandigheden vertrok het toestel al een paar dagen later dan gepland uit Abu Dhabi. Met de vertraging die nu opgelopen wordt, lijkt het sowieso niet meer haalbaar om ‘op tijd’ terug te zijn.

Schone energie

De Solar Impulse 2 heeft een spanwijdte van 72 meter en weegt slecht 2.300 kilo. Op de vleugels zitten 17.248 zonnecellen, die vier elektrische motoren aandrijven en accu’s opladen. Hierdoor kan het toestel ook ’s nachts blijven vliegen zonder fossiele brandstof. De kruishoogte is overdag ongeveer 27.800 ft, ’s nachts 4.800 ft.

Met de vlucht wil het team achter de Solar Impulse campagne voeren voor schone energie. Piloten André Borschberg en Bertrand Piccard vliegen afwisselend een etappe. Piccard maakte in 1999 een non-stop vlucht in een luchtballon rond de wereld.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
elektrisch Hawaï Solar Impulse
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

767 en A350 seconden van elkaar verwijderd

16/07/2025Redactie

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025Redactie

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025Redactie
Recent

767 en A350 seconden van elkaar verwijderd

16/07/2025

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?