Daarom is er werk aan de winkel, realiseert ook Randy Tinseth, vicepresident marketing, zich. “We have a lot of things in the pipeline, we’re on plan,” zegt hij tegen Reuters.
Boeing verwacht een groei van 6,5 procent, wat in lijn ligt met verwachtingen van de IATA, zij schatten de groei op 6 procent. Ook het vrachtverkeer groeit in de Amerikaanse voorspelling, met ongeveer 5 procent. Dat moet volgens Tinseth weer de verkoop van de 747-8 vrachttoestellen op gang helpen.
De voorspellingen van Boeing betekenen omgerekend dat 160 miljoen passagiers extra moeten vliegen en dat er 900 nieuwe toestellen extra besteld moeten worden.
Afleverschema
De vliegtuigbouwer is zelfverzekerd over het eigen afleverschema en budget voor nieuwe toestellen zoals de 787. “We’ve been very focused on making sure our suppliers have the capability and capacity to go to 12 a month,” zegt Larry Loftis, programmamanager van de 787.
In 2016 moeten er twaalf 787’s per maand worden afgeleverd, nu zijn dat er nog tien.
De bouwer verwacht dat de leveranciers gewoon kunnen blijven leveren als de productie omhoog gaat. Terwijl bij de 787 en de 737 het aantal verhoogd wordt, wil men de 777-lijn stabiel houden. Investeerders zijn echter bang dat de productielijnen kunnen wankelen als Boeing dat plan doorvoert.
Om de productie op peil te kunnen houden worden robots geïnstalleerd in de fabrieken en wordt in Washington een nieuwe productiehal uit de grond gestampt waar de composieten vleugels voor de 777X gemaakt worden. Die moet in 2020 van de band rollen.