Air France-KLM zag 3,2% meer passagiers in mei, maar de druk op de omzet nam toe. De winst ging iets omhoog.
Air France, KLM, Hop!
De luchtvaartgroep geeft nooit cijfers per afzonderlijke carrier, maar gooit Air France, KLM en Hop! op één hoop. De drie samen zagen 2% meer passagiers dan in mei 2014. In totaal waren er 6,8 miljoen reizigers. De capaciteit ging iets omhoog: 0,4%. Dit zat hem vooral in vluchten naar Latijns-Amerika (+6,1%) en Noord-Amerika (+2,9%), andere bestemmingen bleven gelijk in capaciteit of gingen omlaag. De short- en medium haul werd het meest uitgekleed: 4,3% minder capaciteit.
Lange vluchten zaten 85% vol (+0,3 procentpunt) en op short- en medium-haul waren er 81,3% gevulde stoelen. Totaal geeft dit 84,2%.
Transavia
De budgetdochter groeit ook in mei weer door. De capaciteit ging met 8,2% omhoog en er waren 1,2 miljoen passagiers (11,1% meer dan in 2014). Transavia France nam het grootste deel van de stijging voor zijn rekening: 23% meer passagiers. De loadfactor daalde iets naar 89,9%.
Totaal
In totaal waren er 3,2% meer passagiers voor de hele groep: 8,0 miljoen. De omzet ging omlaag in de maanden april en mei. Ten opzichte van dezelfde maanden in 2014 zag het bedrijf 6% minder omzet als wisselkoersen buiten beschouwing worden gelaten. Met wisselkoersen meegenomen was er 1% meer omzet.
Vracht
Het blijft maand op maand slecht gaan met de vrachtomzet bij AF-KLM. Dit keer was er 4,8% minder vracht te vervoeren vergeleken met een jaar eerder. De loadfactor ging met bijna 5 procentpunten omlaag naar 59,4%. De omzet daalde met 14%. Er wordt doorgepakt met het uitfaseren van full-freigter ruimte, maar liefst 25% capaciteit was er in dit segment minder dan in 2014.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

