fbpx
NieuwsOnderwerpen

Ook Air France-KLM overweegt duurdere tickets

Air_France-KLMIn navolging van Lufthansa overweegt Air France-KLM ook om het boeken van tickets op andere websites duurder te maken. Dat zegt topman Alexandre de Juniac tijdens de vergadering van de IATA.

De Lufthansa Group maakte vorige week bekend een toeslag van zestien euro te vragen voor tickets die niet geboekt zijn via de eigen website maar via zogeheten global distribution services (GDS), websites die tickets verkopen.

Met de maatregel wil het concern meer klanten naar de eigen websites trekken. De toeslag geldt ook voor populaire websites als Expedia en ebookers.

Air France-KLM zegt nu een dergelijke stap te overwegen. Topman De Juniac noemt de mogelijkheid een ‘sleuteloptie’ die overwogen wordt. Hij kon niet zeggen hoeveel procent van de tickets via een ticketwebsite geboekt wordt. “Het merendeel van onze ticketopbrengst komt van die websites”, wilde hij wel kwijt.

Lufthansa zegt dat tweederde van hun tickets via ticketwebsites gaat. Dit gaat om tickets voor Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines en Brussels Airlines.

Een directe overstap à la Lufthansa ligt niet heel erg voor de hand, omdat AF-KL nog een contract voor twee jaar heeft bij boekingssysteem Amadeus. Amadeus levert reisbureaus en ticketagents gegevens over vluchten van diverse Europese maatschappijen. In januari werd het belang in het bedrijf al verminderd.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button