fbpx
FinancieelNieuwsOnderwerpen

Positieve jaarcijfers fastjet

FastJet_A319_1

Fastjet, Afrika’s snelst groeiende low-cost carrier, heeft in 2014 verlies gedraaid, maar voor een startup zijn de cijfers overwegend positief.

Tanzania

Fastjet vliegt momenteel alleen nog vanuit Tanzania en verdubbelt daar de omzet ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet gaat met 106% omhoog naar $53,8 miljoen. De inkomsten per passagier gaan ook omhoog, naar $90 (26% meer). In totaal zijn er 64% meer passagiers vervoerd. De kosten heeft fastjet met 20% weten te verlagen. Het verlies was $22 miljoen.

De drie vliegtuigen vlogen 10,2 blokuren per dag, bijna een verdubbeling. Het totaal aantal gevulde stoelen steeg met 62%. Van alle vluchten was 92% op tijd op bestemming. Ter vergelijking: easyJet haalt 85% en South African 84%.

Zambia

In Zambia heeft fastjet een Air Service Permit verkregen. Dit is een belangrijke stap in het krijgen van de gewilde Air Operator Certificate, waarmee daadwerkelijk gevlogen mag worden. De verwachting is dat de eerste vlucht van de nieuwe basis in Zambia in het derde kwartaal 2015 zal vertrekken.

Zimbabwe

Ook in Zimbabwe heeft fastjet een Air Service Permit gekregen wat moet leiden tot een Air Operator Certificate. De tijdsplanning is hetzelfde: in het derde kwartaal moet de eerste vlucht vertrekken vanaf Harare Airport

Nieuw vliegtuig

De vloot van drie A319’s wordt maximaal ingezet. Er komen geen nieuwe vluchten bij. Fastjet heeft onlangs een vierde toestel besteld. In het derde kwartaal van 2015 zal deze ex-British Airways Airbus aan de vloot worden toegevoegd. Hiermee komen er 1.000 stoelen per dag extra beschikbaar. Met een loadfactor van 75% vervoert een A319 in dienst van fastjet 275.000 mensen per jaar. Er zijn onderhandelingen gaande om de vloot uit te breiden naar 34 toestellen in 2018.

2014 was het jaar van het uitbreiden op basis van de drie toestellen waar fastjet al een tijdje mee groeit. Nu deze maximaal worden ingezet is het in 2015 tijd voor de volgende stap. Er komt minimaal één nieuw toestel bij en als alles goed gaat starten fastjet Zambia en fastjet Zimbabwe.

Fastjet heeft £ 50 miljoen op de Londense beurs opgehaald in april en kan daarmee de komende jaren doorgroeien.

“The need for a pan-African low cost airline is unquestionable. Africa’s size, challenging terrain and poor infrastructure make air travel the logical choice over the arduous road alternative. It is our belief that the air service offered by the traditional carriers is severely restricting the development of economies across the continent. Cross border trade, tourism and social benefits are impacted by fares that are artificially high due to a lack of competition, out-dated practices or poor operational policies.”

-CEO Ed Winter

Het is niet louter positief. Fastjet ondervindt veel tegenwerking van regeringen die hun eigen carrier beschermen en geen nieuwe spelers toelaten. Het bedrijf probeert al geruime tijd voet aan de grond te krijgen in onder andere Kenia en Uganda.

Lees ook: In de glazen bol – Veel groeipotentieel fastjet en -aandelen | Commentaar

Fastjet-routes

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button