Volgens Clark raken overheden, vliegvelden en andere organisaties in Europa gefrustreerd van de lokale maatschappijen. Hierdoor zouden ze Emirates gevraagd hebben te starten met het bieden van internationale service vanaf hun vliegvelden. Clark zegt dit echter niet van plan te zijn, “maar de mogelijkheid is er als we zouden willen”.
Wel overweegt Emirates de aanschaf van veel Airbus A350’s en Boeing 787’s ter vervanging van de oudere 777 widebodies die vanaf 2017 uitgefaseerd zullen worden. Wanneer de orders geplaatst zullen worden, wilde Clark echter niet zeggen.
Ondertussen liggen Emirates en de twee andere grote gulfcarriers, Etihad Airways en Qatar Airways, onder vuur van de VS omdat zij onterechte staatssubsidies zouden hebben ontvangen. De Amerikaanse maatschappijen willen dat hun overheid de ‘Open Skies’ afspraken met de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar aanpast. Dit omdat de subsidies waarmee de golf-overheden hun maatschappijen zouden overspoelen, de concurrentiestrijd compleet zou verpesten.
De drie golfmaatschappijen ontkennen dergelijke subsidies te hebben ontvangen. Clark wees er woensdag op dat Emirates in mei nog heeft aangegeven ongeveer 1 miljard dollar te zullen uitbetalen aan personeel in de vorm van bonussen en aandeelhouders. Volgens hem is het uitgesloten dat een maatschappij die zich dit kan veroorloven gesubsidieerd wordt.