De Europese Unie heeft ingestemd met de financiering van een detectiesysteem voor vulkanisch as, de zogenoemde Airborne Volcanic Object Imagining Detector (AVOID). Dit systeem wordt ontwikkeld door het Israëlische bedrijf Elbit Systems. Zij krijgen hierbij hulp van infrarood en UV specialist Nicarnica.
Het nieuwe systeem is recentelijk gekeurd door het Eurostars programma. Dit programma ondersteunt internationale projecten van small- en medium-sized enterprises (SME’s). Na de keuring heeft Eurostars het systeem groen licht gegeven. De financiering van projecten die goedgekeurd zijn door Eurostars komt van 34 landen en de EU. Hiermee heeft Eurostars een budget van €1,14 miljard beschikbaar.
Het systeem is een combinatie van de bestaande systemen van beide ondernemingen. Het combineert de Volcanic Imaging Detector van Nicarnica met Elbit’s ClearVision systeem. De laatste maakt gebruik van sensoren om in het donker en tijdens slecht zicht de lichten van een airport te detecteren en weer te geven. Elbit heeft al 1.000 ClearVision systemen geproduceerd, terwijl Nicarnica zegt een baanbrekende technologie te hebben ontwikkeld waarmee vulkanisch as kan worden gedetecteerd binnen een straal van 100 km rondom het vliegtuig.
Vulkaanas is slecht voor vliegtuigmotoren en vliegtuigen kunnen dan ook beter om de aswolk heenvliegen. De uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull legde in 2010 grote delen van het vliegverkeer plat.
Het systeem is al getest op een Airbus A320 van EasyJet en is klaar voor gebruik, mocht er weer een vulkaanuitbarsting plaatsvinden.
Door: Yves Kremer