fbpx
AirlinesOnderwerpen

CNV: “Piloten frustereren CAO overleg KLM”

Piloten_KLM_777

Een deel van het grondpersoneel is niet blij met de piloten van KLM. Volgens de vakbond CNV leveren de piloten niet, terwijl ze wel zeggen dat er wat moet gebeuren bij de maatschappij. Dit meldt het FD.

Bij het grondpersoneel zou het ongeduld groeien, zij kwamen wel tot een CAO met de werkgever. Ook het cabinepersoneel heeft een overeenkomst gesloten. CNV bestuurder Dolf Peters in het FD: “Elke dag dat zij wachten gaat KLM verder het putje in omdat de bezuinigingen die met ons zijn afgesproken niet kunnen worden doorgevoerd.”

KLM heeft het al langer moeilijk door de te hoge kosten bij het bedrijf en de toenemende concurrentie. De kosten moeten met € 700 miljoen omlaag de komende 5 jaar.

Salaris

Vooral het salaris van de piloten vindt het CNV niet meer van deze tijd. Een KLM piloot verdient tot 2 ton op het einde van zijn carrière. Het zijn vooral de mensen op de werkvloer die het slachtoffer zijn, aldus CNV. UpintheSky berekende eerder dat van al het KLM personeel 8,4% piloot is en dat 30% van alle salariskosten naar deze groep gaat. Woensdag legde EenVandaag de hand op interne KLM documenten waarin stond dat de piloten 15% meer verdienen dan bij vergelijkbare maatschappijen als Lufthansa en British Airways. Overigens bleek uit deze documenten dat ook grondpersoneel meer verdient dan bij de concurrent.

KLM-piloten verdienen een salaris dat niet meer marktconform is, ten koste van het bedrijf als geheel.

-CNV bestuurder Polders

Pilotenvakbond VNV zegt geen boodschap te hebben aan “wat het CNV orakelt”. VNV onderhandelt in eigen tempo en denkt dat KLM vooral baat heeft bij een gedegen akkoord. Ook zou VNV bereid zijn in te leveren. Ze willen daar dan wel aandelen of een plek in de Raad van Commissarissen voor terug.

Transavia

De piloten van KLM dochter Transavia hebben woensdag een overeenkomst bereikt. Hun loon blijft komend jaar gelijk en krijgen er een winstdeling voor terug als het beter gaat met de budgetdochter. Piloten van Transavia verdienen minder dan die van KLM.

Vaker onrust

Toen Air France piloten staakten was er ook veel onenigheid onder het overige personeel. De staking werd exorbitant genoemd door de vakbond van grondpersoneel. Ook bij Lufthansa kwamen er ontevreden berichten naar buiten van overig personeel tijdens de pilotenstakingen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button